Bog- og forlagsfesten Lille Bogdag blev for anden gang afholdt i Dome of Visions ved vandkanten, mellem Langebro og Det Kongelige Bibliotek. Begivenheden strakte sig over en weekend, og trods arrangementets beskedne navn mindede disse dage i april om litteraturens stadige nødvendighed.
Skrevet af Mikkel Andersen
Det var tæt på, at det hele ikke blev til noget. Under to uger inden Lille Bogdag skulle løbe af stablen, meddelte arrangørerne bag via Facebook, at fondene overraskende havde valgt ikke at støtte Lille Bogdag. De frivillige initiativtagere og arbejdsheste satte gang i en crowdfunding via Kickstarter, og inden 28 timer var de 18.500 kr. i hus med stor hjælp fra bogelskere og særligt Specialtrykkeriet og Nørhaven.
Mos, håndsyede bøger og nobelprisvinder
Igen i år var der et vælg af gengangere og nytilkommende i det kuppelformede Dome of Visions – der desværre er en midlertidig bebyggelse, som må vige pladsen for byggeriet Blox i en nær fremtid. Dørene slog op til arrangementet lørdag og søndag klokken 12, og der ventede den besøgende en hjertelig atmosfære, som folkene bag forlagenes borde i særdeleshed stod for. Hvert forlag blev diskret præsenteret med et lille navneskilt, i væksthusets ånd, i en potteplante. På bordene præsenterede forlagene deres værker og bagkatalog, og ude foran væksthuset, i et farvefuldt cirkustelt, præsenterede blandt andre Batzer & Co. og Arena deres imponerende udgivelser.
Og udgivelserne lignede langtfra hinanden. Der var værker i vidt forskellige former: pertentligt opstillet mos og computer hos Laboratoriet for Æstetik og Økologi. Håndsyede poesi-tidsskrifter hos OVBIDAT. Glitrede ugeblade hos Gladiator. Noveller på telefon og tablet hos SMS Press og Touchbooks. Nobelprisvinderen Krigen har ikke et kvindeligt ansigt af Svetlana Aleksijevitjs strålede flot for forlaget Palomar. Aviser og sportstillæg lå side om side ved det københavnske forlag Cris & Guldmann. Brede, limede bogrygge samlede Kafkas dagbøger hos forlaget Vandkunsten. Og det er blot et lille udsnit af de mange værkformer, der lå på bordene hos forlagene, foran de mange ildsjæle, der arbejder med litteraturen.
Ud over de mange forlag og deres smukke bøger var Lille Bogdag i særdeleshed også et velkurateret oplæsningsarrangement. Af forfattere kan blandt andre nævnes Pia Tafdrup, Lea Løppenthin, Tomas Espedal og Henrik S. Holck. Scenen, som er placeret som en lomme, en hule, i midten af kuplen, bød også på koncerter med blandt andre Sigrún Gudbrandsdóttir og støjrockeren Signe Høirup Wille-Jørgensen (også kendt som Jomi Massage). Ydermere var der interviews og samtaler om kunsten at lave en bog selv og at oversætte til dansk.
Der er noget på færde
Det er blevet gentaget mange gange (dog mest i Danmark); der er noget på færde i dansk litteratur for tiden. Skriveskoler skyder op, forlag bliver stiftet, og den ene talentfulde digter efter den anden udgiver værker af kvalitet og med ambitioner. Litteraturen har selvfølgeligt og historisk altid været en afspejling af det samfund, som ordene blev skrevet i. Litteraturen har været det kulturelle rum, hvor nye former for samfund har sat sine første spirer. Lille Bogdag 2016 viste med al tydeligelighed, at visionerne i litteraturen ikke længere er forbeholdt teksten. Litteraturen er også et spørgsmål om, hvordan bøgerne og værkerne kommer til verden. Hvordan kunsten kan vise nye måder at drive forretning i en post-finanskrise-medio-klimakrise-verden.
Bæredygtighed må være nøgleordet i denne sammenhæng, og Lille Bogdag og de forlag, som er repræsenteret, står i skærende kontrast til bogbranchens årlige fætter-kusine-fest i Bellacenteret. Her er ingen meterhøje plakater med forfatterportrætter, salgstricks, sælgere, forlagsscener med spotlights og massiv mediedækning. Til Lille Bogdag er arrangørerne frivillige, medarbejderne på forlagene for det meste ulønnede, og der er gratis entre; det er ganske enkelt lidenskaben og kærligheden til litteraturen, der binder det sammen. Til Lille Bogdag er det læseren og læsningen, som bliver præmieret, i bogstaveligste forstand endda da en lykkelig læser, Maja Brøndsted, kunne vende hjem med den store 1. præmie: 40 titler fra de repræsenterede forlag.
At arrangementet hedder Lille Bogdag, er måske retvisende for forlagenes størrelse og for deres fælles-betegnelse som mikroforlag. Men hvad visioner og drømme angår, er Lille Bogdag en stor dag.
Om Mikkel Andersen
Mikkel Andersen er redaktør på netudgaven.dk og forlaget Virkelig. Han studerer dansk på Københavns Universitet og har været publiceret i akademiske og skønlitterære tidsskrifter – senest Københavnske Istidende.
Kommentarer