Anmeldelser

• Fangirl af Rainbow Rowell

Anmeldt: tor, 28/04/2016 - 07:00
    Young Adult roman om fanfiction og den første store kærlighed. Virkelig skøn, sød og sjov fortælling, som fint skildrer overgangen fra ung til voksen.
    Anmeldelsen handler om: Fangirl
  • Playground af Lars Kepler

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 16:43
    Scenen er sat for ny og anderledes thriller fra det berømte svenske krimipar, som i denne behændige spændingsroman udforsker grænserne mellem liv og død.
    Anmeldelsen handler om: Playground
  • Gør ikke skade af Henry Marsh

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 16:05
    En neurokirurgs hudløst ærlige og velskrevne erindringsbog, der rækker ud over det lægefaglige og rent personlige ved også at inddrage etiske og eksistentielle synsvinkler.
    Anmeldelsen handler om: Gør ikke skade
  • Gul udenpå af Patrik Lundberg

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 15:53
    De fleste mennesker anser sikkert adoption for, at være en god ide; hvis de biologiske forældre af en eller anden grund ikke kan varetage barnets interesser på en hensigtsmæssig måde er det b
    Anmeldelsen handler om: Gul udenpå
  • Uglen dræber kun om natten af Samuel Bjørk

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 15:46
    Fundet af en nøgen teenagepige i en skov sætter vores umage opdagerpar på en ny vanskelig opgave. Hvis du kun læser én krimi om året, skal du ikke vælge denne.
    Anmeldelsen handler om: Uglen dræber kun om natten
  • Illusionernes bog af Paul Auster

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 14:48
    David Zimmer er en midaldrende professor, der bor i Vermont med sin kone og to sønner.
    Anmeldelsen handler om: Illusionernes bog
  • Onko-mus af Hans Lucht

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 14:45
    Hans Lucht er en af de forfattere, som jeg havde hørt om, men som jeg aldrig havde læst nogle værker af – altså ikke før jeg fik stukket “Onko-mus” i hånden af en bekendt, der havde svært ved at få
    Anmeldelsen handler om: Onko-mus
  • Vinternoter af Paul Auster

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 14:15
    “Dine bare fødder mod det kolde gulv når du står ud af sengen og går hen til vinduet. Du er seks år gammel. Udenfor falder sneen og grenene på træerne i baghaven er ved at blive hvide.
    Anmeldelsen handler om: Vinternoter
  • Brooklyn dårskab af Paul Auster

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 13:46
    Selvom Paul Auster nok for alvor brød igennem den litterære lydmur med "New York trilogien" er han en særdeles alsidig og produktiv forfatter, der gennem årene har begået  flere romaner, der i
    Anmeldelsen handler om: Brooklyn dårskab
  • Mine helte af Jørgen Leth

Anmeldt: ons, 27/04/2016 - 13:32
    Jeg har en bekendelse: jeg har gennem et par år haft et ambivalent forhold til Jørgen Leth, men efter at have læst "Mine helte" har han vundet meget, og jeg indrømmer, at jeg nu har lagt mine fordo
    Anmeldelsen handler om: Mine helte
  • Land i datid

Anmeldt: tir, 26/04/2016 - 22:21
    Andreas bliver kaldt til Berlin hvor hans far, Peter er fundet i baggården der hører til hans lejlighed, han er blevet stukket ihjel med en stor køkkenkniv.
    Anmeldelsen handler om:
  • To minutter i dommedag af Mette Vedsø

Anmeldt: tir, 26/04/2016 - 11:30
    I otte vedkommende og velskrevne noveller undersøger Mette Vedsø, hvordan det er at være under pres, og hvad det gør ved unge mennesker.
    Anmeldelsen handler om: To minutter i dommedag
  • Astas skygge af Eva Tind

Anmeldt: tir, 26/04/2016 - 10:14
    Uhyre vellykket og smukt portræt af Asta Nielsen, som fødtes i armod, steg til berømmelsens højeste tinde, men døde i ensomhed. En rasende god læseoplevelse.
    Anmeldelsen handler om: Astas skygge
  • De søvnløse af Kim Leine

Anmeldt: tir, 26/04/2016 - 07:00
    Kim Leine udfolder alle sine sproglige og litterære talenter i en generøs og humoristisk fortælling, der foregår i et døgn på et sygehus i en lille bygd i Østgrønland i 2025, mens krigen
    Anmeldelsen handler om: De søvnløse
  • Før de bliver hængt af Joe Abercrombie

Anmeldt: man, 25/04/2016 - 15:16
    Andet bind i den fabelagtige og stort anlagte fantasyserie ’Den første lov’ er god og gedigen fantasy for voksne på dansk. Voldsomt underholdende og vanedannende.
    Anmeldelsen handler om: Før de bliver hængt
  • Uforudsete hændelser af Hanne Richardt Beck

Anmeldt: man, 25/04/2016 - 12:19
    Indsigtsfuld og velskrevet roman om tre vidt forskellige kvinder, der alle har noget på samvittigheden i forhold til hinanden og i forhold til en forsvundet dreng.
    Anmeldelsen handler om: Uforudsete hændelser
  • Hvor taler du flot dansk! af Abdel Aziz Mahmoud

Anmeldt: man, 25/04/2016 - 08:38
    Tankevækkende og meget morsom bog om at være dansker med indvandrerbaggrund.  En væsentlig bog i integrationsdebatten, som tager fat på myterne og dobbeltmoralen
    Anmeldelsen handler om: Hvor taler du flot dansk!
  • Skakten af Lars Kjædegaard

Anmeldt: man, 25/04/2016 - 08:27
    Thor og Belling er tilbage, i krimiseriens nummer otte, med en samfundskritisk krimi og to meget specielle mord.
    Anmeldelsen handler om: Skakten
  • Thou art en gammel gris!

Anmeldt: søn, 24/04/2016 - 20:57
    Shakespeare har været død i 400 år  i går. De har fejret ham i England, og du kender ham måske bedst for "to be or not to be"-citatet, skuespillene eller lignende.
    Anmeldelsen handler om: Sonetter
  • Heste græder ikke

Anmeldt: tor, 21/04/2016 - 21:07
    Gunner Brodersen, direktør for Blue Star, bliver efter endt arbejdsdag, passet op af en grøn varevogn.
    Anmeldelsen handler om:

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!