Anmeldelser

• Guds barmhjertighed af Kerstin Ekman

Anmeldt: man, 16/10/2000 - 08:00
    Den 25-årige Hillevi Klarin fra Uppsala søger i 1916 stillingen som jordemoder i Röbäck nær Svartvattnet i det nordligste Sverige tæt ved den norske grænse.
    Anmeldelsen handler om: Guds barmhjertighed
  • Hvid Nerie af Janet Fitch

Anmeldt: tir, 10/10/2000 - 08:00
    Pigen Astrid "mister" sin mor allerede som 12-årig. Moderen er kunstner og har levet en bohéme-tilværelse med datteren som tilskuer.
    Anmeldelsen handler om: Hvid nerie
  • Kærlighedens rum af Anne Marie Løn

Anmeldt: søn, 01/10/2000 - 08:00
    "Jeg kan ikke fordrage den gode historie", siger Anne Marie Løn i et interview i anledning af udgivelsen af sin seneste roman, "Kærlighedens rum" (Politiken Bøger, 19.08.2000).
    Anmeldelsen handler om: Kærlighedens rum
  • Drengen i månen af Kate O'Riordan

Anmeldt: søn, 01/10/2000 - 08:00
    "Drengen i månen" er en meget speciel roman.
    Anmeldelsen handler om: Drengen i månen
  • Zambesi af Søren Jessen

Anmeldt: søn, 01/10/2000 - 08:00
    Zambesi er et fabulerende illusionsnummer om virkelighedens skrøbelighed og absurditet.
    Anmeldelsen handler om: Zambesi
  • Drengen i månen af Kate O'Riordan

Anmeldt: fre, 29/09/2000 - 08:00
    Lån bogen på "Drengen i månen" er en meget speciel roman. Der er mange aspekter i den - og efter min mening kan den bedst sammenlignes med "Marvfolket" af Keri Hulme fra 1985 - en af de bedste romaner, jeg nogensinde har læst. Bogen fore
    Anmeldelsen handler om: Drengen i månen
  • Vejen til Jerusalem af Jan Guillou

Anmeldt: lør, 23/09/2000 - 08:00
    Jan Guillou, der ellers er mest kendt for at skrive gode spændingsromaner, prøver i sin triologi om den svenske stormandssøn Arn kræfter med den historiske roman - og det gør han på mesterlig vis!<
    Anmeldelsen handler om: Vejen til Jerusalem
  • Sin egen herre af Catherine Dunne

Anmeldt: tor, 21/09/2000 - 08:00
    Lån bogen på Farrell møder den langt yngre Grace og de forelsker sig i hinanden. De føler begge at de er skabt for hinanden og i lange tider lever de et perfekt liv sammen. De ønsker sig begge et barn men det lykkes ikke og Grace rammes af en de
    Anmeldelsen handler om: Sin egen herre
  • De faldne kvinders hus af Anita Shreve

Anmeldt: tor, 07/09/2000 - 08:00
    Lån bogen på Året er 1899 og Olympia er 15. Hun er sammen med sine forældre taget ud til deres sommerbolig - et gammelt kloster - ved kysten i New Hampshire. Faderen er forlægger og der kommer mange spændende og interessante mennesker på
    Anmeldelsen handler om: De faldne kvinders hus
  • Som i himmelen af Niall Williams

Anmeldt: man, 04/09/2000 - 08:00
    Lån bogen på Kærlighedens sejr over døden er temaet i denne nye roman. Niall Williams har tidligere på dansk fået udgivet Fire kærlighedsbreve (1997) og ligesom den foregår Som i himmelen i Irland. Stephen, en kejtet lærer i 30'erne, lever
    Anmeldelsen handler om: Som i himmelen
  • En anden verden af Pat Barker

Anmeldt: man, 04/09/2000 - 08:00
    Universitetslæreren Nick og hans højgravide kone Fran er netop flyttet ind i en gammel victoriansk villa i Newcastle med deres fælles og sammenbragte børn.
    Anmeldelsen handler om: En anden verden
  • Kæmpens hus af Elizabeth McCracken

Anmeldt: fre, 01/09/2000 - 08:00
    Peggy er bibliotekar i en lille amerikansk by i 1950'erne. Ved romanens start er hun 26 år og ensom. Hun er hverken grim, dum eller usympatisk, har da også haft kærester i sin universitetstid, men det er aldrig rigtig blevet til noget, og nu har hun viet sit liv til biblioteket. Især i bogens start er der nogle helt vidunderlige beskrivelser af bibliotekarers tanker og følelsesliv.
    Anmeldelsen handler om: Kæmpens hus
  • Laterna vagina af Jens Blendstrup

Anmeldt: fre, 01/09/2000 - 08:00
    "Manden der blandt andet var en sko" hedder den første novelle i Jens Blendstrups anden novellesamling "Laterna vagina".
    Anmeldelsen handler om: Laterna vagina
  • Museumsvagten af Howard Norman

Anmeldt: fre, 01/09/2000 - 08:00
    "Man kan ikke gøre for, hvem man elsker", fastslår miss Delbo. Miss Delbo er omviser på et lille kunstmuseum i Halifax, Canada, og udtalelsen er møntet på museumsvagten DeFoe og hans vanskelige forhold til den hovedpineplagede og følelsesustabile Imogen. På museet har man hængt en ny udstilling af nogle samtidige hollandske malerier op. Da Imogen ser udstillingen, gribes hun i den grad
    Anmeldelsen handler om: Museumsvagten
  • Hvem skal passe frøhospitalet? af Lorrie Moore

Anmeldt: fre, 01/09/2000 - 08:00
    "Hvem skal passe frøhospitalet" er blevet sammenlignet med filmen "Sidste nat med kliken". Og hvis man, som jeg, bare ELSKER den film, så ved man, at der er dømt melankolsk humor og bittersød farvel til ungdoms lyst & kval. Handlingen kan lyde banal, men det' måden altså... Midaldrende Berrie er i Paris med manden til lægekongres. Ægteskabet har nået et temmelig kuldslået stadie, o
    Anmeldelsen handler om: Hvem skal passe frøhospitalet?
  • Hvis Dublin var en kvinde, ville jeg gifte mig med hende af Peter Sheridan

Anmeldt: tir, 15/08/2000 - 08:00
    Peter Sheridan fortæller i bogen om sin egen barndom og ungdom i Dublin i 60'erne. Han er dreng i en familie med en stor børneflok.
  • Råt for usødet af Isla Dewar

Anmeldt: tor, 10/08/2000 - 08:00
    Lån bogen på Råt for usødet er en roman om to skotske kvinder, Ellen og Cora. De træffer hinanden ved en fest hos den enes arbejdsgiver, - og finder straks ud af at de begge ved, at han har en ligtorn på enden. De fatter
    Anmeldelsen handler om: Råt for usødet
  • Dagen og vejen af John Nehm

Anmeldt: ons, 09/08/2000 - 08:00
    Vi møder den 6 årige Kai (John Nehms far) der kommer fra en fattig børnerig familie. Han kommer ud at tjene hos storbonden Mads Klausen.
    Anmeldelsen handler om: Dagen og vejen
  • Engle i sne af Stewart O'Nan

Anmeldt: ons, 09/08/2000 - 08:00
    Romanen foregår i den lille landsby Butler i staten Pennsylvania i midten af 70'erne. Arthur Parkinson vender som voksen tilbage til fødebyen, hvor han mindes året 1974.
    Anmeldelsen handler om: Engle i sne
  • Lykkens land af Frank McCourt

Anmeldt: tir, 08/08/2000 - 08:00
    Lykkens land er den direkte fortsættelse af Angelas aske.
    Anmeldelsen handler om: Lykkens land