Zorro af Isabel Allende

Oprettet: 27.03.2006 - 12:05

Bog: "Zorro" af Isabel Allende

Spændende og underholdende røverhistorie om den maskerede helt Zorro, søn af den spanske kaptajn Alejandro de la Vega og halvblodsindianeren Toypurnia, som kæmper for retfærdighed i det spansk kolo

Isabel Allende
Iben Hasselbalch
2005

Eventyrlig fortælling om drengen Diego de la Vega, der vokser op og bliver den store helt og retfærdighedens vogter: Zorro.

Diego de la Vega bliver født i Californien i 1795, hans mor er indiansk oprørsleder, og faderen er spansk kaptajn. I mod alle odds bliver de gift og får lille Diego. Et multikulturelt drengebarn med mange talenter. Fra sin mor og bedstemor lærer han om og af den indianske kultur, alt imens hans far gør sig bestræbelser på at gøre ham til adelsmand.

Som 15- årig sendes Diego på dannelsesrejse tilbage til faderens hjemland Spanien, hvor han tilbringer 5 år hos familien de Romeu. I Spanien modtager han fægteundervisning fra fagets ypperligste mester, Manuel Escalente, igennem hvem han får kontakt med "Retfærdighedens råd". Dette råd er en hemmelig organisation, der med alle midler bekæmper uretfærdighed – og uretfærdighed er der nok af i 1800-tallets Europa.

Diego har dog andet end retfærdighed på sinde. Han falder med et brag for De Romeu- husets ældste datter Juliana, men han tør ikke nærme sig hende. Han bruger en del kræfter på at få andre bejlere ud af vagten, men den mest ihærdige bejler giver ikke sådan op. Det får med tiden store konsekvenser for hele familien.

Allendes "Zorro" er meget underholdende, ikke uden humor og overraskende god, når man tager i betragtning, at det ikke er første gang, man hører om gutten; "Zorro" findes både som film, tv-serie, tegneserie og fastelavnskostume mm.

Historien indeholder mange fine og nuancerede bipersoner, og selv helten har sine kejtede og utjekkede sider. Bl.a. har han flyveører, som meget praktisk holdes ind til hovedet ved hjælp af den sorte maske. "Zorro: en legende fødes" er eftersigende skrevet som at stykke bestillingsarbejde, men det opleves ikke sådan, når man læser den. Det er velskrevet, velsmurt underholdning, der let glider ned.

Oversat af Iben Hasselbalch. Gyldendal, 2005. 381 sider. Kr 299,-