Yiyun Li: De hjemløse

Oprettet: 16.04.2010 - 18:15

Bog: "De hjemløse" af Yiyun Li

Stærk roman fra 1970'ernes Kina; i Mudderflodens By skal den unge kvinde Gu Shan henrettes for sin kritik af Kulturrevolutionen - Forældrene tror sig alene med deres sorg, men henrettelsen får vold

Yiyun Li
Ellen Boen

I provinsbyen Mudderflodens By i Kina i 1979 bliver 28-årige Gu Shan henrettet for kontrarevolutionær aktivitet. I perioden under og efter følger bogen hendes forældre og den 19-årige døgenigt og "karl smart" Bashi, den 12 årige Nini, hvis ansigt og ene fod og hånd er vanskabt pga. vold mod moderen under graviditeten, den 7-årige, pligtopfyldende Tong og den kendte kvindelige radiospeaker Kai.
Deres historier væver sig ind i hinanden og skaber et kollektivt portræt af personer i et Kina i årene efter kulturrevolutionen og dens atmosfære - men også præget af gamle traditioner som omvæltningerne ikke har udmanøvreret.
Det er fantastisk god bog, som det skulle undre mig ikke ender på min 2010-Top5. Det handler om personer, jeg kom til at kende undervejs. Det er flot skrevet med masser af overleveret kinesisk tankegods, som lærer én noget uden at belære, og det er meget smukt skrevet - bevægende, meget meget stærkt - og ofte også morsomt.  Topkarakter til "De hjemløse".

Fra: Bogbrokken