Wonderland af Vibeke Marx

Oprettet: 07.06.2003 - 08:00

Bog: "Wonderland" af Vibeke Marx

En sommer i landbokonen Alices liv, hvor hun oplever en afmagt over for sine mange roller: som hustru, mor, stedmor, professionel plejemor

Vibeke Marx
2003

Alice er en midaldrende landmandskone. Hun er gift med Jakob, der var enkemand, da hun mødte ham. Dengang arbejdede hun som sygeplejerske på det hospital, hvor Jakobs yngste søn, Nis, var indlagt. Jakob har endnu en søn, Kresten, fra sit første ægteskab. Sammen får Alice og Jakob datteren Ditte.

Alice holder meget af sin yngste stedsøn, mens forholdet til den ældste er ret anspændt. Sin biologiske datter har hun også et lidt kompliceret forhold til. Heller ikke sin egen mor har hun det afslappet med. Så Alice føler sig lidt trængt – hun synes heller ikke, at hun er en særlig god husmoder. Hun føler sig heller ikke altid lige godt forstået af ægtemanden Jakob.

Jakob og Alice har også plejebørn – denne sommer hedder plejedatteren Agneta. Hun er en krævende og ikke helt pålidelig teenager, der fylder meget. Hendes biologiske mor drikker og har ikke givet Agneta den opmærksomhed og kærlighed, hun har brug for. Den prøver Agneta så at få i sin plejefamilie – og den måde, hun forsøger at få den på, er ikke altid lige hensigtsmæssig; hun lyver, hun klynker, hun smækker med dørene.

Alice er glad for at synge og har ofte medvirket i egnsspillene på stedet. Men denne sommer bliver hun "kasseret", en yngre overtager hendes plads. Det er en smertelig oplevelse for hende. Hun føler sig presset fra mange sider, og på et tidspunkt får Agneta drevet hende så langt ud, at Alice foretager en handling, hun er meget skamfuld over. Hun får et mindre sammenbrud , hendes familie slutter op om hende i en vanskelig tid, og Agneta bliver hun vel også forsonet med.

Bogen er let at læse. Den giver et godt billede af en kvinde, der overvinder en krise. Den giver et realistisk billede af et familieliv med dine og mine børn, og den giver et overbevisende billede af, hvor krævende det er at have plejebørn.