Wonderland af Hanne Richardt Beck

Oprettet: 20.10.1999 - 08:00

Bog: "Wonderland" af Hanne Richardt Beck

Danske Vanessa er utilfreds med sit liv og forlader mand og tilværelse i USA -  På hjemturen møder hun Mr. Pole, Poul, og undervejs udveksler de deres livshistorier, der begge er tidstypiske.

Hanne Richardt Beck
1999

Vanessa er fotograf, gift med Peter (reklamemand) og de lever et kedsommeligt, forudsigeligt, perfekt iscenesat liv i København.

Krydderierne står alfabetisk ordnet på hylden og tallerkenerne er stablet efter farve! GAB! Det pæne par flytter til Portland (USA) og så sker der noget.

Vanessa flygter fra Peter, fordi hun har forelsket sig hovedkuls i en dansk fotograf, Mark. På rejsen møder Vanessa en besynderlig gammel hippie, der kalder sig Mr. Pole. Vanessa og Mr. Pole fortæller hinanden deres forrygende livs- og kærlighedshistorier i henholdsvis 60'erne og 90'erne.

Der krydsklippes mellem de to kærlighedshistorier og nutiden, hvor Vanessa flytter ind hos Mr. Pole og arbejder i hans slikbutik. Her lærer hun at lave chokolade-venusser med skum og guldglasur.

Godt nok er denne roman ikke 'Alice i Wonderland' men Vanessa i København, men en meget intens, morsom og vedkommende roman om den selvoptagede 90'er generation.

Gyldendal, 1999 - 276 sider