Wonderland af Bo Nygaard Larsen

Oprettet: 01.12.2003 - 09:00

Bog: "Wonderland" af Bo Nygaard Larsen

En samling tekster, der er en blanding af digte, noveller, essays og fotografier. Der er stemningslyrik og realisme, og der er tekster fra det gotiske til det absurde.

Bo Nygaard Larsen
2003
Habengut

Det er dejligt at have en smuk bog i hænderne, og det er godt at komme frem på kanten af lænestolen i mødet med eksperimenter, der mixer forskellige kunstarter. Det gør Bo Nygaard Larsens "Wonderland" til en oplevelse: Flot bog, lækkert tryk med et indhold af digte, noveller og smukke fotos i fin dialog med hinanden.

Wonderland - det er hele verden og vores liv i den. Dejlig og enestående, men samtidig et kommercialiseret tivoli. Verden rækker fra Sulsted langt oppe i Nordjylland over København til New York, og alle steder bor der mennesker i forskellig indpakning, men alligevel med en sær portion fællesmenneskeligt i sig.   Teksterne pendler fra en dansk bankdirektørfrue, der keder sig og derfor leger luder i København, til en ung mand fra Nordjylland med sort samvittighed over, at han svigter sin gamle farmor, og videre til politisk demonstration i New York med en surrealistisk kunstmaler.

Det er tekster med en god dynamik og mange guldkorn. Men når man ser dem som helhed og læser dem med litterære briller på, er de ikke helt vellykkede. Digtene savner den særlige sproglige intensitet, der gør en tekst til lyrik, og novellerne bliver undertiden for pædagogisk moraliserende. Men glæden, appetitten på livet og på verden - det finder man masser af i bogen; det er dét, der gør den værd at læse.

Fotograferne Ulrik Jantzen og Martin Munch er ophavsmænd til de mange flotte fotos, der er med til at understrege den store spændvidde i bogen.

Bo Nygaard Larsen er 34 år, opvokset i Sulsted, journalist, freelance skribent og foredragsholder. Han har tidligere skrevet essays om Vendsyssel og en biografi om Gustav Wied. "Wonderland" er hans skønlitterære debut.

Habengut, 2003. 183 sider : ill. i farver. Kr 298,- Bo Nygaard Larsens hjemmeside
Besøg fotograferne Ulrik JantzenMartin Munch