Wolverine - oprindelsen af Paul Jenkins

Oprettet: 22.07.2005 - 12:05

Bog: "Wolverine - oprindelsen" af Paul Jenkins

Tegneserie - Superhelten Wolverine vokser op på et stort canadisk gods, hvor han under dramatiske omstændigheder bliver klar over sine usædvanlige evner - Barndommen får en brat afslutnin

Paul Jenkins
Morten Lykkegaard
2005
G. Floy Studio

Det er en ren fryd at læse denne flotte tegneserie, der fortæller historien om, hvordan Wolverine fra X-men-serien finder sin identitet.

"Wolverine – oprindelsen" er den bedste X-men-historie, som aldrig er blevet fortalt. Men nu er den heldigvis kommet, og med tegneren Andy Kubert (som bl.a. har tegnet "Marvel 1602") og forfatteren Paul Jenkins (som bl.a. står bag "The Incredible Hulk"), kan det næsten ikke gå galt. Og det gør det heller ikke…

Pigen Rose ankommer som 12-årig til Godset Howlett. Her skal hun være ven og hjælper for den svagelige James, der er enebarn. På godset arbejder også Logans søn, der kaldes for Hund. Han vil gerne være sammen med de to andre børn, men faderen forbyder det og tæver ham, når det bliver opdaget.

James´ mor holder sig inde på sine værelser, mens James´ bedstefar, en bitter og grusom gammel mand, forsøger at tyrannisere James´ far til at følge sine afgørelser.

Rose og James udvikler et tæt forhold, men en dag bliver Hunds far fyret, og det får katastrofale følger for de tre børn.

At læse "Wolverine – oprindelsen" var en ren fryd. Historien flyder let, og billederne er utroligt flot tegnet og giver den ekstra dimension, som gør tegneserien til noget ganske særligt. Andy Kubert udnytter billedrammerne fantastisk og gør personerne levende og fængslende.

De trængsler, Wolverine må igennem, da han opdager sine evner, fortælles, så det går lige i hjertet på læseren, og man forstår, hvorfor han bliver så kompleks som voksen.

Her er virkelig en tegneserie, der fortjener at blive læst – også selvom man ikke kender mytologien om Wolverine og X-men i forvejen. En rigtig god sommeroplevelse.

Oversat af Morten Lykkegaard. G. Floy Studio, 2005. 170 sider. Kr 168,-