Wild af Cheryl Strayed

Oprettet: 25.08.2015 - 10:33

Bog: "Wild" af Cheryl Strayed

En selvbiografisk beretning om den unge kvinde (f. 1968), der beslutter sig for en 100 dages vandretur på den 1800 km lange Stillehavsrute efter at hun nåede bunden pga.

Cheryl Strayed
Ellen Boen
2015
C&K

Rejseskildring og selvbiografi smelter sammen i smuk beretning om at miste og rejse sig igen: En ung kvindes kraftpræstation i overmodig solovandring ud i vildmarken.

Jeg blev blæst bagover i denne blændende fortælling om den unge Cheryl Strayed og hendes vilde trek ud i det ukendte og uprøvede vandreliv på Stillehavsruten Pacific Crest Trail. Målet er at gennemføre en 1800 km lang vandring fra det sydlige Californien over Oregon. 94 dage senere står hun på målstregen - broen Brigde of the Gods ved grænsen til staten Washington.

Cheryl Strayed er kun 22 år, da hun mister sin mor til kræften. Hun prøver at bevare styringen over sit og familiens liv, men må indse at hun ikke kan eller skal erstatte sin mor. I stedet flygter hun fra sit gamle liv og ender i utroskab og stofmisbrug. Venner og familie får hende på ret køl, men hun kan ikke længere genkende sig selv. Der er nu gået fire år siden morens død, og da hun ved en tilfældighed læser om Stillehavsruten står det klart for hende, at den er hendes redning.  Trekkingruten skal være hendes rejse tilbage til et nyt liv.

En ganske farlig rejse, helt alene uden forberedelse eller træning af nogen art, hvilket hun bitterligt fortryder. Året er 1995, og netop det år er ruten vanskelig at forcere grundet usædvanlige vejrforhold med massive snemængder i højderne. Hun er en sej pige hende Cheryl, og på imponerende vis klarer hun sig igennem livsfarlige situationer som mødet med bjørne og klapperslanger, eller som da hun medbringer for lidt vand til et dagstrek i 40 graders varme men reddes af det beskidte vand fra et mudderhul i sidste øjeblik. Der er vidunderlige øjeblikke, hvor naturen og vandringen i sig selv er ren meditation, og en lille drengs sang i vildnisset bringer erindring og håb. I det hele taget spiller musikken en vigtig rolle for Cheryl Strayed, som sjældent har nogen at tale med under sine treks, men i stedet synger sange, der har betydet noget vigtigt i hendes liv og vækker minder.

Jeg holdt meget af hendes til tider morsomme møder med andre trekkere på ruten. Bogen igennem ventede jeg på nyt om de rejsende, nåede de frem, eller var der sket dem noget slemt? Jeg følte Cheryl Strayeds vrede, frustrationer, sorg og livsglæde fra start til slut. ’Wild’ er filmatiseret i 2014 med Reese Witherspoon i hovedrollen som Cheryl Strayed.

Originally published by Pia Bechmann, Litteratursiden.