Weekend med sne af Henning Mortensen

Oprettet: 01.12.2009 - 02:00

Bog: "Weekend med sne" af Henning Mortensen

Skuespil om generationsmodsætningerne i en moderne familie, som bringes sammen under et forrygende snevejr, der både giver plads til opgør med fortiden og ny forsoning på tværs af skellene

Henning Mortensen
1993
Drama

Varm anbefaling af et iskoldt stykke familiedrama.

Jeg blev kold helt ind i hjertet af at læse dette skuespil om en moderne families forhold til hinanden.

Stykket handler om tre generationer og foregår over et døgns tid. Anne og Ulrich er generationen i midten og befinder sig begge i en kriselignende situation i deres liv: Anne orker ikke at arbejde som terapeut længere, så hun arbejder ikke. Alligevel er hun hele tiden dødtræt. Ulrich fik ikke solgt nogle aktier i en tvivlsom virksomhed i tide og har mistet en masse penge. Han er ved at bryde helt sammen.

Annes dominerende og stejle patriark-far – forfatteren Martin Kibæk - bor alene og isoleret i et hus ved havet. Annes mor er rejst fra ham. Ingen ved hvorhen.

Annes og Ulrichs datter Estrid går på Kunstakademiet og synes at være en ensom og søgende sjæl.

Denne kolde vinternat, hvor de alle tilfældigt mødes i Martin Kibæks hus, bliver opgørets nat. Med i huset er også to fremmede, som Estrid har bragt med sig: Theophilus, der er psykisk syg og har været i terapi hos Anne. Theophilus er nabo til Estrid, og han bærer på en voldsom vrede imod sin mor og imod Anne. Han mener, de to kvinder forfølger ham sammen, og han har taget en kniv med.

Den anden fremmede, Estrid har taget med, er Gregers Zahle, en ung kritiker, der har anmeldt Martin Kibæks bøger meget positivt.

Det bliver en voldsom nat, hvor mange fortielser kommer frem i lyset, og det betyder brud for nogen, men forsoning for andre.

Henning Mortensen har skrevet et frysende koldt og meget rammende stykke drama om en helt almindelig families forhold til hinanden. Om deres løgne og fortielser, deres angst og mangel på omsorg for hinanden, og om det enkelte familiemedlems triste ensomhed. Det er sørgelig læsning. Men det er desværre nok ikke helt ualmindeligt, at familier er sådan over for hinanden.

”Weekend med sne” er et stykke drama. Det vil sige, det er opdelt i scener med regibemærkninger og replikker. Men det betyder absolut ingenting for læsningen. Det er som at læse alt muligt andet skønlitteratur, og det kan varmt anbefales. Også dette kolde stykke kan varmt anbefales!