Watchmen af Alan Moore

Oprettet: 11.12.2006 - 13:06

Bog: "Watchmen" af Alan Moore

Tegneserie. I et utopisk 1985, hvor USA har vundet Vietnamkrigen, Nixon stadig er præsident, og atomkrig truer, vedtages en lov mod superhelte, men de aldrende idoler reagerer med ekstrem vold

Alan Moore
Maja Gabelgaard Nielsen
2006
Egmont Serieforlaget

Pensionerende superhelte med skeletter i skabet. Genoptryk af den gamle serie "Vogterne" fra 1986, holder selv i det 21. århundrede.

"Watchmen" blev første gang ud givet i 1986 i 6 bind under navnet "Vogterne". Hele serien er nu udgivet samlet, og har fået genopfrisket farvelægningen og dialogen.

Tegneserien ligger på NY times liste over de 100 bedste romaner i verden, man ved så ikke om den ligger nr. 99 eller nr. 2, men det må da siges at være en hæder. Den er bl.a. i prominent selskab med James Joyce, Hemingway og andre skelsættende forfattere.

Historien udspiller sig i 1985 og starter med et mystisk dødsfald blandt de pensionerede superhelte. Det starter en kædereaktion af begivenheder, som tvinger de andre superhelte til at handle. I takt med at det går op for superheltene at de står overfor en ny og skræmmende fjende får vi alle superheltenes forhistorie om hvordan de blev superhelte.

At kalde dem "superhelte" er måske misvisende for den eneste der har reelle superkræfter er dr. Manhattan. Han har, i superhelte sammenhæng, fået sine superkræfter som dens slags helte plejer; i et videnskabeligt forsøg som går galt.

Superheltene er på en gang forbilleder, men på den anden side ser vi også bagsiden af medaljen, om hvordan de bruger eller misbruger deres status til mindre ædle formål.

"Watchmen" hører til i den absolutte verdensklasse af tegneserier, og flere ser den mere som en "grafisk roman". Men det er nok mest folk som synes tegneserie er et nedladende ord.

På trods af de mange side-/baggrundshistorier, falder det hele meget naturligt. Og historierne bidrager til forståelsen af hovedhistorien frem for forvirringen.

"Watchmen" er virkelig god, den hæver sig langt over de mere traditionelle superhelte serier. Og selvom den er fra 1986 og dialogbaseret så er den stadig spændstig som bare pokker.

Oversat af Michael G. Nielsen. Egmont Serieforlaget, 2006. 420 sider.