Vredens tid af Stefan Tegenfalk

Oprettet: 12.12.2011 - 11:44

Bog: "Vredens tid" af Stefan Tegenfalk

Krimi - Et fatalt trafikuheld sætter gang i en stribe af mystiske og brutale mord, alle begået af personer med tilknytning til retssystemet - Da ingen af de involverede kan begrunde deres

Stefan Tegenfalk
Rikke Lyhne Lauridsen
Turbine

Flot og velskrevet krimidebut, der er så spændende, at man ikke kan lægge den fra sig.

Walter Gröhn er en aldrende og kynisk kriminalkommissær. Han har tradition for at træde alle de forkerte personer over tæerne, og den eneste grund til han stadig er ansat ved politiet, er hans utroligt høje opklaringsprocent. En dag lander en mystisk sag på hans skrivebord. En velanset dommer har muligvis forsøgt at dræbe en taxichauffør. Walter Gröhn står nu med et antaget drab, og en drabsmand, der intet husker.

Som sin assistent får Walter Gröhn tilknyttet Jonna de Brugge, en ung efterforsker udlånt fra Rigspolitiets Særlige Efterforskningsenhed. Mens de arbejder på sagen, sker der flere mystiske drab, og snart er de to efterforskere viklet ind i politiintriger, politik og hævngerrighed.

Stefan Tegenfalk har skabt en krimi, hvor trådene på fornemmeste vis bindes til et fantastisk godt plot. Rundt om selve plottet spinder forfatteren et fint net af den politik og de intriger, som politiet er tvunget til at navigere gennem for at opklare mord. Læseren får et godt indblik i hvilke politiske lag beslutningerne egentlig tages, og hvordan den magthavende ofte forsøger at mele sin egen kage. Mens jeg læste, var jeg enormt godt underholdt, og det fungerer rigtig fint at forfatteren også kommer rundt om begivenheder i Sverige der har haft politisk konsekvens, såsom mordet på Olof Palme og Anna Lindh.

Selvom denne svenske krimi kommer i kølvandet på mange andre, er den helt klart værd at læse. Selve bogen er godt gennemarbejdet, og plottet er både originalt og gennemtænkt. Dette er en krimi, der udover et godt plot, er krydret med dumme svin og tju-bang, så som læser keder man sig bestemt ikke. 'Vredens tid' er første del af en trilogi, og jeg glæder mig allerede til efterfølgeren.