Vredens tid af Stefan Tegenfalk

Oprettet: 12.12.2011 - 11:44

Bog: "Vredens tid" af Stefan Tegenfalk

Krimi - Et fatalt trafikuheld sætter gang i en stribe af mystiske og brutale mord, alle begået af personer med tilknytning til retssystemet - Da ingen af de involverede kan begrunde deres

Stefan Tegenfalk
Rikke Lyhne Lauridsen
Turbine

Flot og velskrevet krimidebut, der er så spændende, at man ikke kan lægge den fra sig.

Walter Gröhn er en aldrende og kynisk kriminalkommissær. Han har tradition for at træde alle de forkerte personer over tæerne, og den eneste grund til han stadig er ansat ved politiet, er hans utroligt høje opklaringsprocent. En dag lander en mystisk sag på hans skrivebord. En velanset dommer har muligvis forsøgt at dræbe en taxichauffør. Walter Gröhn står nu med et antaget drab, og en drabsmand, der intet husker.

Som sin assistent får Walter Gröhn tilknyttet Jonna de Brugge, en ung efterforsker udlånt fra Rigspolitiets Særlige Efterforskningsenhed. Mens de arbejder på sagen, sker der flere mystiske drab, og snart er de to efterforskere viklet ind i politiintriger, politik og hævngerrighed.

Stefan Tegenfalk har skabt en krimi, hvor trådene på fornemmeste vis bindes til et fantastisk godt plot. Rundt om selve plottet spinder forfatteren et fint net af den politik og de intriger, som politiet er tvunget til at navigere gennem for at opklare mord. Læseren får et godt indblik i hvilke politiske lag beslutningerne egentlig tages, og hvordan den magthavende ofte forsøger at mele sin egen kage. Mens jeg læste, var jeg enormt godt underholdt, og det fungerer rigtig fint at forfatteren også kommer rundt om begivenheder i Sverige der har haft politisk konsekvens, såsom mordet på Olof Palme og Anna Lindh.

Selvom denne svenske krimi kommer i kølvandet på mange andre, er den helt klart værd at læse. Selve bogen er godt gennemarbejdet, og plottet er både originalt og gennemtænkt. Dette er en krimi, der udover et godt plot, er krydret med dumme svin og tju-bang, så som læser keder man sig bestemt ikke. 'Vredens tid' er første del af en trilogi, og jeg glæder mig allerede til efterfølgeren.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Tema: Young adult

01.10.2015 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Genren Young adult har naglet sig fast i de unge læsere og gennemgår en guldalder i disse år. Det er en litteratur om livets strabadser og det at finde sig selv.