Vor frues kapel af Candace Robb

Oprettet: 02.01.2002 - 09:00

Bog: "Vor frues kapel" af Candace Robb

Kriminalroman -  Owen Archer er blevet gift med apotekersken, men må forlade hende for at opklare en speget affære med mænd, der myrdes og får afskåret deres højre hånd - tydeligvis med ordre fra m

Candace Robb
Ole Lindegård Henriksen
2001
Højbjerg : Hovedland

Vor frues kapel af Candace Robb anbefalet af Bibliotekar Michael Høyer-Nielsen, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

"Vor frues kapel" er anden del i en serie på forløbig 9 bind om kaptajn Owen Archers meritter som detektiv i Lordkanslerens sold.

I seriens første bind, "Aportekerrosen", blev Archer gift med apotekerenken Lucie og blev endvidere hendes lærling i faget.
Archer er helst fri for detektivarbejdet, men diverse forviklinger med udgangspunkt i hans fortid som kaptajn for bueskytterne har bragt ham i et afhængighedsforhold til Ærkebiskop og Lordkansler Thoresby, som bruger ham til opklaringsarbejde i delikate mordgåder.

I "Vor frues kapel" myrdes en købmand fra det magtfulde tekstilhandlerlaug.
Eneste vidne er en forældreløs dreng og eneste spor en hætteklædt kvinde.
Archer og Thoresby må dog sande, at de denne gang er oppe mod magtfulde kræfter, hvis intriger rækker helt til kongen.
Penge, hævn og magtkampe ved hoffet er blot nogle af historiens ingredienser.
Handlingsforløbet skal ikke beskrives nærmere her, men spændende og underholdende er det.

Candace Robb er historiker, og det kan ses i den fremragende miljøbeskrivelse af middelalderens York og dens indbyggere.
Det er en beskrivelse af et samfund, hvor afhængighedsforhold og religion gennemsyrer livet.
Alle er afhængige af nogens gunst, selv den magtfulde Thoresby kan mærke sin magts skrøbelighed.
De sociale forhold og magtstrukturer, hvor der må tages hensyn til den enkeltes position i samfundet, giver romanen et ekstra krydderi, og umiddelbart virker det meget troværdigt beskrevet. Som krimi fungerer historien godt og nervepirrende, det er heldigvis svært at regne plottet ud.

Historiske kriminalromaner er populære i tiden, og Candace Robbs historier hører til i den bedre del af genren, hvor også Lindsey Davis' romerske detektiv Falco er at finde.
Historierne om Owen Archer kan godt minde om Ellis Peters Middelalderkrimier om broder Cadfael.

Af dansksprogede romaner indenfor denne genre er Martin Jensens bøger om byfoged Eske Litle i Assens nogle af de bedre, uden at de dog når på niveau med Robb.

"Vor frues kapel" kan absolut anbefales som god ferielæsning til den kommende sommer.

Candace Robb: Vor frues kapel. Oversat af Ove Lindegård. Hovedland, 2001. 345 sider

Hovedland

Romannet - 2. januar 2002