Voldsmænd river det til sig af Flannery O’Connor

Oprettet: 10.10.2011 - 12:12

Bog: "Voldsmænd river det til sig" af Flannery O'Connor

I 1950'ernes sydstater i USA bliver den unge Francis Tarwater modvilligt opdraget af sin far til at være kristen profet - Francis fornemmeste opgave skal være at få døbt den retarderede fætter

Flannery O'Connor
Karsten Sand Iversen
Arena

Skæbne møder religiøsitet i mageløs sydstatsroman

Skæbnen møder religiøsiteten i ’Voldsmænd river det til sig’. Den amerikanske forfatter Flannery O’Connors mere end 50 år gamle udgivelse er ventetiden værd. Sædvanen tro fylder katolske temaer en god og naturlig del af romanen. Forfatterens strenge tro er her sat op imod livets valg og hændelser.

Den unge og enfoldige Francis Tarwater får en temmelig turbulent start på livet. Forældrene bliver dræbt i en bilulykke, og Francis vokser herefter op hos skolelæreren Rayber, indtil hans fanatisk religiøse onkel Mason Tarwater kidnapper ham til en ensom opvækst på landet.  Francis Tarwaters vokser op i stærk religiøsitet med en indprentet mission om at skulle blive profet.

Da onklen dør, står Francis overfor mødet med en ny og moderne indstillet verden, som tager sig anderledes ud end den isolerede opvækst hos onklen. Overgangen til det nye liv efter onklens død giver Francis Tarwater nye muligheder og dermed også nye valg. Han tvinges til med sin stærkt religiøse tro at vælge sin vej i livet. Hans valg viser sig at blive skæbnesvangre for både ham selv og andre.

Flannery O’Connor, døde bare 39 år gammel af Lupus, skrev kun ganske få romaner og novellesamlinger, men fælles for dem var det geografiske udgangspunkt, nemlig Sydstaterne i USA, samt ikke mindst en formidling og fortolkning af egen religiøse overbevisning sat ind i en problematisk hverdag og et ditto samfund.

’Voldsmænd river det til sig’ er endnu et mageløst skrevet værk fra Flannery O’Connors hånd, en roman som udfordrer sin læser, religiøs eller ej, på bedste vis.