Vitello gør en god gerning af Kim Fupz Aakeson

Oprettet: 18.12.2013 - 21:35

Bog: "Vitello gør en god gerning" af Kim Fupz Aakeson

Billedbog. Møgungen William er blevet spejder og Vitello går med ham ud for at finde nogen de kan gøre en god gerning for. Men hvorfor bliver folk ikke rigtig glade for at blive hjulpet?

Kim Fupz Aakeson

Med bøgerne om Vitello har Kim Fupz Aakeson sammen med illustrator Niels Bo Bojesen lavet intet mindre end et billedbogshit. Børn og forældre elsker bøgerne og det med god grund.

Straks vi føres ind i Vitellos univers kender vi ham – drengen der bor sammen med sin mor i et rækkehus på Ringvejen. Hans far er væk, og moren har kun Vitello, og derfor skal han være manden i huset, hvilket han gør alt for at undgå. I bindet her hvor Vitello gør en god gerning er det møgungen William, der er blevet spejder. Vitello bliver fristet af spejderiet, da William fortæller, at han snart skal til at gå med kniv. Vitello finder straks en kasket og en skjorte, som han sætter en masse klistermærker på, og så er de to seje spejdere klare til at gøre gode gerninger. Og som man nok allerede har regnet ud, går det ikke helt godt. Kim Fupz Aakerson gør det geniale, at de gode spejdere løber ind i de folk, som de tidligere har forsøgt at gøre gode gerninger over for. De kommer til at stå til ansvar for gjorte gerninger. Som spejder er det en god evne at kunne løbe!

Med Vitello har Kim Fupz Aakerson skabt den initiativrige og fantasifulde dreng, der med naiv godhed kaster sig ud i livet. Men den gode vilje er ikke altid nok. Så mange sjove episoder opstår i bøgerne, men også altid med lidt bagtanke, så både barn og voksen får lidt at tænke over.

Bøgerne om Vitello kan jeg anbefale på det varmeste til børn fra 4 – 5 år og på grund af humoren hører børn langt op gerne nye historier om den lille antihelt.

God fornøjelse til oplæseren.

Skrevet af Jim Højberg, børnebibliotekar, Vejle Bibliotekerne