Violas barn af Kathrine Assels

Oprettet: 07.02.2011 - 12:18

Bog: "Violas barn" af Kathrine Assels

Om et ungt ægtepars frygt for, at deres nyfødte barn lider af Downs Syndrom, og hvordan de to ægtefæller reagerer vidt forskelligt i tiden indtil de får den endelige diagnose

Kathrine Assels

En fængslende fortælling om at blive mor, og om skyld og sorg, når tingene ikke bliver, som man havde håbet og forestillet sig.

Tænk hvis verden var perfekt og livet et glansbillede. Tænk hvis alle menneskelige defekter kunne sorteres fra, og verden var fuld af små strømlinede babyer.

Men sådan er virkeligheden heldigvis ikke (endnu!!). Heller ikke den virkelighed Kathrine Assels skriver frem i sin nye bog ’Violas barn’. For selvom Viola lige har født en lille og tilsyneladende velskabt dreng, og alt burde være den rene lykke, lurer tragedien lige om hjørnet. For måske er der noget ved den lille dreng, der ikke er, som det skal være? De skrånede øjne, ørerne, der sidder lidt for lavt, de eftergivelige lillefingre, firefingerfurerne, tungen, der fylder alt for meget i munden… Mistanken om Downs syndrom bringer forældrene ud af fatning og bringer familien på sammenbruddets rand.

Barnet bliver undersøgt, og mens familien venter på svar fra afgørende prøver, søger de tilflugt i et lejet sommerhus i en lille østjysk landsby. En by hvor alt på overfladen emmer af fred og idyl, og hvor den lille familie i den grad føler sig fremmede og aparte.

’Violas barn’ handler om, hvad der sker, når glansbilledet om ”det perfekte barn” krakelerer. Den handler om en mors frustrationer og tanker om skyld og skam, og om båndene til det lille nyfødte barn, der vokser på trods.

En flot, vedkommende og velskrevet bog.

Kathrine Assels debuterede med ’Snydeæg’ i 2008, ’Violas barn’ er hendes anden roman.