Vildfaren måne af Michael Connelly

Oprettet: 10.10.2005 - 12:05

Bog: "Vildfaren måne" af Michael Connelly

Cassie Black er prøveløsladt fra en længere fængselsdom og holder sig på dydens smalle sti, men mangler lige et godt kup for at realisere en drøm

Michael Connelly
Søren K. Barsøe
2005
Klim

Velskreven krimi om listetyven Cassie Black, der under et tyveri i Las Vegas stjæler penge fra de forkerte mennesker.

Normalt læser jeg ikke mange krimier, men Michael Connelly er blevet anbefalet mig så tit, at jeg næsten følte, at jeg var nødt til at læse ham. Og selvom det ikke blev til en bog i hans berømte serie om detektiven Harry Bosch, blev det et ganske interessant bekendtskab alligevel.

Vildfaren måne er et astrologisk udtryk, der bruges om månen, når den ikke befinder sig i et hus. I den periode kan alt ske, og så er 16 minutter lang tid. Noget vores heltinde opdager, da et kup går galt.

Cassie Black er listetyv. Hun har siddet fængslet de sidste fem år for manddrab, men er nu løsladt og arbejder ved en bilforhandler, og det er hendes intention at blive på den rigtige side af loven. Da en uventet situation opstår, bliver hun dog nødt til at ændre den beslutning, og snart har hun kontakt med en gammel bekendt i den kriminelle verden, Leo Renfro.

Leo sætter hende i forbindelse med et kup i Las Vegas. En by, Cassie ellers helst vil holde sig fra, da det var her, hendes kæreste blev slået ihjel, og her Cassie selv blev anholdt. Men kuppet er stort, og Cassie har brug for pengene, så hun siger ja. Det viser sig dog, at hun ikke har fået alle oplysningerne om, hvem det er, hun stjæler fra, så herfra ruller rouletten.

Michael Connelly leverer en velskreven og spændende krimi. Så vidt jeg kan se, har han styr på sine tekniske begreber, og jeg fandt i hvert fald ud af, at dygtige tyve har masser af muligheder for at udplyndre os, uden at vi har en chance for at stoppe dem.

Historien holder i det store hele vand, og der er hele tiden spændings-elementer, der trækker læseren fremad. Min eneste anke er, at jeg synes Connelly putter lidt for mange intriger ind i historien. Det føles lidt, som om han tænker: hellere for meget end for lidt. Men når det er sagt, så knytter han som sagt trådene til sidst, så der er ikke noget, der hænger uafklaret.

En ganske udmærket krimi, som fint kan fylde en efterårsaften.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2005. 313 sider. Kr. 299,-