Vidunderlig og elsket af alle af Martina Haag

Oprettet: 03.03.2008 - 13:06

Bog: "Vidunderlig og elsket af alle" af Martina Haag

Isabella bor i Stockholm og drømmer om at blive skuespiller, men virkeligheden kommer aldrig rigtig i gang!

Martina Haag
People's Press

Vidunderlig og elsket af alle : (og på jobbet går det også rigtig godt) - Hvis du er til Bridget Jones og Nynne, så er her en lille herlig svensk én af slagsen. Der er kort til latter, men du kan også krumme tæer over Bellas liv.

Anbefalet af bibliotekar Lone Hansen, Fredericia Bibliotek

Bella er arbejdsløs skuespiller i 30’erne, og prøver desperat på at få et job. Men det er ikke let, så hun tager de få ting der byder sig. Og så pynter hun gevaldigt på sit CV, som straks efter sendes til flere hundrede teatre og tv-selskaber rundt i Sverige.

Det giver dog ikke den overvældende respons, og dog. En dag tilbydes hun job i tv-serien ”Beck” men har natten forinden så svære mareridt om hovedrolleskuespilleren, at hun misser jobbet.
Snart efter ringer Sveriges nationalteater, Dramaten. Bella tilbydes en rolle i en opsætning af et Shakespeare stykke, og selveste Ingmar Bergman er instruktør.
Der er lige den hage ved det, at rollen kræver, at skuespilleren kan udføre akrobatik. Det kan Bella ikke, selvom det fremgår af hendes nys udsendte cv, så nu får hun travlt.

Samtidig med, at vi hører om Bellas skuespillerliv, eller mangel på samme, hører vi også om veninden Kajsa og hendes perfekte liv. Om Bellas mor, som ikke helt forstår, hvad der sker i andres liv, og som ikke tager hensyn til andres meninger. Om affæren med den lækre skuespillerkollega, som Bella ender med at få sin hævn over på ganske raffineret vis.

Vi har fat i en let udgave af den kendte genre, chicklitt. Den genre, som blev kendt med navne som Briget Jones, Nynne og Shopaholic.

Her har vi taget fat i en svensk pendant, som dog ikke helt når de andres højde. Der mangler det sidste bid - og den helt pinlige afsløring, som vi kender fra Nynne.

Der er som sagt andre bøger inden for genren, som er væsentlig bedre, men denne er udmærket til en søndag i sofaen.

Bogen skulle være filmatiseret i efteråret 2007 med Nikolaj Coster-Waldau og forfatteren selv i rollerne, men jeg har ikke kunnet finde mere om filmen.

Haag, Martina: 'Vidunderlig og elsket af alle' : (og på jobbet går det også rigtig godt). Oversat fra svensk af Kristina Hagen efter 'Underbar och älskad av alla'. People's Press, 2007. - 215 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen