Via Francigena af Erik A. Frandsen med efterskrift af Thomas Boberg

Oprettet: 13.10.2016 - 23:10

Bog: "Via Francigena " af Erik A. Frandsen

Kunstnerisk og personlig rejseskildring i tekst, tegninger og fotografier fra en vandring fra Gran San Bernardo i Schweiz til Rom.

Erik A. Frandsen

Fantastisk smuk og berusende beretning om en pilgrimsrejse gennem Italien. En unik kunstoplevelse i tegninger, fotos og kloge ord.

To nære venner, to fremragende kunstnere på hver deres felt, billedkunstneren Erik A. Frandsen og forfatteren Thomas Boberg, begav sig i eftersommeren 2014 ud på en moderne pilgrimsrejse. Rejsen fulgte den gamle, traditionelle pilgrimsvej Via Francigena, fra Gran San Bernardo i Schweiz gennem Norditalien til Rom. Bogen gengiver Erik A. Frandsens rejsedagbog i talrige tegninger og en del fotos. Altså en billedberetning og en berusende en af slagsen. Men også med enkelte notater i dagbogen og i form af Thomas Bobergs efterskrift, en beretning i ord med oplevelserne undervejs og projektet sat i perspektiv. En forrygende dejlig og enestående rejsebog.

Ruten, de gik, går fra Alperne via Po-sletten via Toscana til Rom - en vandring på 1050 kilometer, foretaget over fem uger - en vandring gennem meget afvekslende landskaber og i al slags vejr, fra brændende sol til silende regn. Og altså en vandring fastholdt primært i Erik A. Frandsens billeder. Det er ikke overraskende, at Frandsen er en fremragende billedkunstner og fotograf, han har jo for længst markeret sig som en af de fremmeste i sin generation. Alligevel er bogen en overvældende kunstnerisk oplevelse af Frandsen som tegner. Han tegner med en umiddelbarhed, en spontanitet, en øjeblikkelighed i mødet med sine motiver, der kan være alt fra grandiose landskaber til snurrige detaljer undervejs i byer og huse. Undervejs citeres blandt andre H. C. Andersen, og det er et helt oplagt kunstnerisk slægtskab, Frandsen her peger på. Jeg oplever i høj grad Frandsens tegninger, umiddelbare som Andersens tegninger og skitser, som støtte for hukommelsen. Enkelte steder kombineres de smukke fotos med tegninger af detaljer i motivet, og det er meget, meget spændende - f. eks. som i billederne fra kirken i Sotri.

Vi må have nogle af ordene med. Frandsen skriver af og til punktnotater til og i sine tegninger, spontane ytringer, som her 01.09.14: "Mit knæ har sat tempoet hele dagen. Det har været som en ond klump. Lige ud - lidt OK / Ned ad - snegl".

Og Boberg skriver om sine oplevelse og sit perspektiv i sit korte efterord blandt andet: "At gå er bedre end at køre bil, tog eller cykel. At gå er den bedste måde at se verden på, det er også den bedste måde at gå i selvsving på. Jeg kender ingen bevægelse, der bedre kan føre en ud af bitre tanker og få en til at glemme, hvor man er, at man overhovedet er til stede der på vejen."

Bogen er en intens nydelse. Og en øjenåbner. Se Italien gennem Frandsens billeder og du er på vej ud af døren med pilgrimsstaven! Et must for os, der kender og elsker Italien, og en gave til dem, der har det til gode.