Veronika beslutter at dø af Paulo Coelho

Oprettet: 30.03.2001 - 08:00

Bog: "Veronika beslutter at dø" af Paulo Coelho

Den unge Veronika reddes fra et selvmordsforsøg og indlægges på et sindssygehospital i Slovenien -  Her giver hun doktor Igor mulighed for at afprøve sin teori "Bevidstheden om døden får os til at

Paulo Coelho
2000
Valby : Borgen

24-årige Veronika har besluttet sig for at begå selvmord. Hun synes livet er tomt, forudsigeligt og kedeligt og derfor spiser hun en masse sovepiller.

Hun vågner op på et psykiatrisk hospital i Slovenien, og får af Dr. Igor at vide, at hun kun har få dage tilbage at leve i. Veronika får en slags kontakt med to af sine medpatienter, og hun forsøger i denne "galskabens" verden at leve sine kunstneriske og seksuelle talenter ud i den korte levetid, hun har tilbage.

Coelho har skrevet en lille underfundig psykologisk-filosofisk roman, som sætter fokus på "galskab" og "normalitet". Han har også formået at skrive nogle fine psykologiske portrætter af mennesker, som aldrig har fået lov til at bruge deres kunstneriske talent fuldt ud.

En lille letlæst roman, som formår at sætte tanker i gang om livets større spørgsmål. Jeg kan varmt anbefale den til en kold søndag eftermiddag med lyst til eftertænksomhed.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Analyse: Riel, Ane - Harpiks

29.02.2016 - 11:22 - Amrit Maria Pal

Angsten for at miste og viljen til at bevare er  to temaer i Harpiks og romanen rejser fordomsfrit spørgsmålet om, hvornår vi er onde, og hvornår vi er gode.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.