Veronika beslutter at dø af Paulo Coelho

Oprettet: 30.03.2001 - 08:00

Bog: "Veronika beslutter at dø" af Paulo Coelho

Den unge Veronika reddes fra et selvmordsforsøg og indlægges på et sindssygehospital i Slovenien -  Her giver hun doktor Igor mulighed for at afprøve sin teori "Bevidstheden om døden får os til at

Paulo Coelho
2000
Valby : Borgen

24-årige Veronika har besluttet sig for at begå selvmord. Hun synes livet er tomt, forudsigeligt og kedeligt og derfor spiser hun en masse sovepiller.

Hun vågner op på et psykiatrisk hospital i Slovenien, og får af Dr. Igor at vide, at hun kun har få dage tilbage at leve i. Veronika får en slags kontakt med to af sine medpatienter, og hun forsøger i denne "galskabens" verden at leve sine kunstneriske og seksuelle talenter ud i den korte levetid, hun har tilbage.

Coelho har skrevet en lille underfundig psykologisk-filosofisk roman, som sætter fokus på "galskab" og "normalitet". Han har også formået at skrive nogle fine psykologiske portrætter af mennesker, som aldrig har fået lov til at bruge deres kunstneriske talent fuldt ud.

En lille letlæst roman, som formår at sætte tanker i gang om livets større spørgsmål. Jeg kan varmt anbefale den til en kold søndag eftermiddag med lyst til eftertænksomhed.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!