Veronika beslutter at dø af Paulo Coelho

Oprettet: 30.03.2001 - 07:00

Bog: "Veronika beslutter at dø" af Paulo Coelho

Den unge Veronika reddes fra et selvmordsforsøg og indlægges på et sindssygehospital i Slovenien -  Her giver hun doktor Igor mulighed for at afprøve sin teori "Bevidstheden om døden får os til at

Paulo Coelho
2000
Valby : Borgen

24-årige Veronika har besluttet sig for at begå selvmord. Hun synes livet er tomt, forudsigeligt og kedeligt og derfor spiser hun en masse sovepiller.

Hun vågner op på et psykiatrisk hospital i Slovenien, og får af Dr. Igor at vide, at hun kun har få dage tilbage at leve i. Veronika får en slags kontakt med to af sine medpatienter, og hun forsøger i denne "galskabens" verden at leve sine kunstneriske og seksuelle talenter ud i den korte levetid, hun har tilbage.

Coelho har skrevet en lille underfundig psykologisk-filosofisk roman, som sætter fokus på "galskab" og "normalitet". Han har også formået at skrive nogle fine psykologiske portrætter af mennesker, som aldrig har fået lov til at bruge deres kunstneriske talent fuldt ud.

En lille letlæst roman, som formår at sætte tanker i gang om livets større spørgsmål. Jeg kan varmt anbefale den til en kold søndag eftermiddag med lyst til eftertænksomhed.

Tema: Murakamis magiske univers

28.10.2016 - 09:36 - Anne Birgitte Hundahl

Det er ganske vist – Haruki Murakami er i Danmark og modtog H. C. Andersens Litteraturpris for sit magiske forfatterskab.

Bogliste: Japansk litteratur

28.10.2016 - 11:08 - Anne Birgitte Hundahl

Japansk litteratur er andet end Murakamis univers - for selv om forfatteren er meget dominerende indenfor den japanske litteratur, så er der heldigvis mange andre dygtige og interessante forfattere

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.