Veronika beslutter at dø af Paulo Coelho

Oprettet: 30.03.2001 - 08:00

Bog: "Veronika beslutter at dø" af Paulo Coelho

Den unge Veronika reddes fra et selvmordsforsøg og indlægges på et sindssygehospital i Slovenien -  Her giver hun doktor Igor mulighed for at afprøve sin teori "Bevidstheden om døden får os til at

Paulo Coelho
2000
Valby : Borgen

24-årige Veronika har besluttet sig for at begå selvmord. Hun synes livet er tomt, forudsigeligt og kedeligt og derfor spiser hun en masse sovepiller.

Hun vågner op på et psykiatrisk hospital i Slovenien, og får af Dr. Igor at vide, at hun kun har få dage tilbage at leve i. Veronika får en slags kontakt med to af sine medpatienter, og hun forsøger i denne "galskabens" verden at leve sine kunstneriske og seksuelle talenter ud i den korte levetid, hun har tilbage.

Coelho har skrevet en lille underfundig psykologisk-filosofisk roman, som sætter fokus på "galskab" og "normalitet". Han har også formået at skrive nogle fine psykologiske portrætter af mennesker, som aldrig har fået lov til at bruge deres kunstneriske talent fuldt ud.

En lille letlæst roman, som formår at sætte tanker i gang om livets større spørgsmål. Jeg kan varmt anbefale den til en kold søndag eftermiddag med lyst til eftertænksomhed.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit