Verdens navle

Oprettet: 15.11.2010 - 14:04

Bog: "Verdens navle" af Andreas Steinhöfel

Den 17-årige Phil fortæller om sin og sin tvillingesøsters anderledes barndom, det snævre landsbysamfund som de føler sig udstødt af, og deres modningsproces fra barn til voksen. For Phil består den proces også i at han tør indrømme over for sine omgivelser at han er homoseksuel

Andreas Steinhöfel
1999
Carlsen

Verdens navle er oversat fra tysk til dansk i 1999. Det skal nævnes fordi slutningen af 1990'erne var det tidpunkt, hvor skrækken bredte sig over land med hensyn til børns seksualitet og pædofili. Men bogen repræsenterer en helt anden vinkel.

Hvilken modtagelse bogen fik i Danmark ved jeg ikke. Men i Tyskland blev den nomineret til Deutschen Jugendliteraturpreis i 1999. Her bliver den genanmeldt, fordi det er en meget læseværdig bog, der tidligere har forbigået min opmærksomhed.

Verdens navle er struktureret som en coming of age roman. Hvor den homoseksuelle hovedpersons første famlende forsøg med kærlighed og sex beskrives.

Usædvanligt for en ungdomsbog er beskrivelsen af den 8 årige hovedperson Phils seksuelle oplevelser sammen med landsbyens sære kvinde Annie. Den evnesvage kvinde viser barnet pornografiske billeder, og kommanderer ham til, at tage bukserne ned og røre ved sig selv.

Ifølge mange en situation der kunne traumatisere et barn for livet. Men ikke hovedpersonen her. Han synes ikke billederne af nøgne damer er spændende. Det er derimod selve situationen:

"At jeg for altid skulle bevare den dag og den uerotiske oplevelse på sofaen i frisk erindring skyldtes, at jeg rent instinktivt var klar over, at jeg foretog mig noget forbudt sammen med Annie, da jeg sad i sofaen med bukserne nede om hælene. At få den lille hane til at gale, at stjæle en plade chokolade eller besudle en kirke ved at spytte i dens døbefont var ét og det samme. Det var forbudt, og at bryde dette forbud, jo det var dejligt - omend dejligt på en anden måde end den, Annie hentydede til."

Phil bliver ikke traumatiseret, faktisk savner han senere Annie. Fordi hun i barnets og den unge fyrs øjne er "sær" - ikke er en del af den konformitet, der kvæler landsbyen.

Annie er ikke pædofil, hun er evnesvag og begår handlinger, der hvis de kom til myndighedernes viden omgående ville sende hende på en institution. Der havner hun alligevel. Da hendes hoved - som det beskrives - en varm sommerdag som sædvanlig er fuld af hvid støj, og hun dratter i en af vejvæsenets udgravninger, og hun derefter bliver sendt på sanatorium.

Da drengen senere kommer i puberteten har han ikke glemt Annies anvisninger på hvad han skal gøre for at tilfredsstille sig selv, og tænker tilbage på hende. Med et vist vemod. Det er drengens held at ingen tilsyneladende opdager noget, og han undgår stigmatiseringen som pædofili-offer og det ledsagende hysteri.

For det store og interessante emne er hans homoseksualitet - der også i retrospektiv forklarer hvorfor Annies billeder af nøgne damer var så uinteressante. Det kan være sandt eller falsk, men sådan oplever han det. Kun hans besættelse af den tabte far, der blev tilbage i USA kan konkurrere om opmærksomheden.

Drenge er i romanens univers ikke ofre. Det er ikke en maskulin psykologi. End ikke for en homodreng, der allerede fra 6 års-alderen ser sit snit til, at erstatte sin pyjamas med en jævnaldrende piges natkjole!

Ungdomsbogsklichéen bliver imødekommet med "den nye dreng i klassen" beskrivelsen af den fyr, der først vækker hans erotiske opmærksomhed.

Beskrivelsen af moderens lesbiske venindepar falder igen uden for de sædvanlige klichéer. Og hæver romanen over det sædvanlige ungdomsbog niveau. Drengen lever i og oplever et kvindeunivers, som er skildret med lige så stor indfølelse, som hans homoseksuelle forhold.