Verden af i går

Oprettet: 31.10.2016 - 09:17

Dennis Lehane er med Verden af i går nået til den tredje roman med Joe Coughlin i hovedrollen.

Vi kender ham fra romaner som Shutter Island og Gone, baby, Gone.

Vi lander med denne roman i midten af Anden Verdenskrig, nærmere koncentreret til 1943, hvor Joe Coughlin ernærer sig som rådgiver for en herskende familie i det store netværk af mafia-karteller rundt om i USA.

Joe dedikerer således sit liv til Bartolo-slægten, men han har samtidig også sin søn at tage vare på, Tómas, og han er ikke meget for at kaste ham ud i endnu flere farlige forhold, for Joe martres af erindringer og episoder, som har sat sig som sår i sindet.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Joe har penge, at han er en magtfuld fyr, og at han kan operere i skyggefulde scenerier og opretholde sin anonymitet. Han er derfor en ubemærkethedens mester.

Hvordan kan det så alligevel gå til, at han – i en em af røg fra cigarer og skarp dunst fra rom – ender i problemer, nu hvor han søger ro omkring sin søn, særligt efter at han i et forudgående bind af trilogien kom for skade at miste sin kone?

Der er mange uafsluttede sager at tage favntag med, og Joe bliver gevaldigt beskæftiget, undervejs også at traumet.

Skrivestilen er ’barsk’. Den går direkte til kødet og skaber et hæsblæsende tempo, hvorunder sider straks vendes.

Du kan vende flere sider her.