Velkommen til verden af Fannie Flagg

Bog: "Velkommen til verden" af

1981
Naver

Lån bogen på

Af forfatteren til bogen bag filmen "Stegte grønne tomater", som desværre aldrig er blevet oversat til dansk, er for nylig udkommet romanen "Velkommen til verden".
Bogens handling foregår dels i mondæne kredse i det hektiske New York, dels i landlig idyl i en lille by i Missouri. Romanens hovedperson, Dena Nordström arbejder som en kendt og feteret tv-værtinde og hun er ved bogens begyndelse først i 30'erne og allerede mærket af det hårde liv med for lidt søvn og for megen alkohol.
Forskellige episoder forårsager, at hun begynder at grave i sin egen og sine forældres fortid. Faderen døde før Dena blev født og moderen forsvandt pludseligt, da Dena var en ganske ung pige. På denne rejse i fortiden er scenen krigens, efterkrigstidens og 70'ernes USA med bl.a. racediskrimination, kvindefrigørelse og mediernes tiltagende magt. Sideløbende kommer Dena efterhånden med hjælp fra gode venner og familie igennem en krise og hun tager nogle meget betydningsfulde skridt til et andet og nyt liv.
Romanen underholder - meget - og er vel at sammenligne med fx.Binchy's det bedste. Romanen blev for mit eget vedkommende læst i et stræk.

Erlandsen, 1999 - 515 sider

Andreas Kommode - 26. april 2000