Velkommen til Amerika af Linda Boström Knausgård

Oprettet: 13.09.2017 - 22:39

Bog: "Velkommen til Amerika " af Linda Boström Knausgård

Den svenske forfatter Linda Boström Knausgård portrætterer i sin tredje roman Velkommen til Amerika en familie, der bevæger sig på randen af en katastrofe.

Charlotte A. E. Glahn

Den svenske forfatter Linda Boström Knausgård (født 1972) er her i Danmark måske mest kendt for, at have været gift med stjerneforfatteren Karl Ove Knausgård, der er ophavsmand til det autofiktive mammutværk ”Min kamp”.

Faktum er dog, at Linda Boström Knausgård selv er en veletableret forfatter, der har udgivet tre romaner, hvoraf den seneste - ”Velkommen til Amerika” -  udkom på dansk i 2016. Romanen blev ved udgivelsen i Sverige nomineret til både Augustprisen og Svenska Dagbladets Litteraturpris.

”Velkommen til Amerika” er et portræt af en familie i opløsning.

Familien, der portrætteres i romanen bor i Sverige og består af en mor, der er berømt skuespiller, en søn i teenagealderen, der stort set kun opholder sig på sit værelse og en lillesøster, der er holdt op med at tale. Både moderen og broderen har vænnet sig til, at pigen efter faderens død ikke vil tale – omend moderen er frustreret over, at datteren forholder sig helt tavs. Moderen er dog ikke mere frustreret end, at hun primært plejer karrieren og også plejer omgang med yngre mænd, der får lov at overnatte i lejligheden.

Det lader til, at lejlighedens tre beboere lever hvert deres liv. Broderen lader til udelukkende at interessere sig for musik, datteren interesserer sig for være tavs og at passe sig selv mens moderen plejer sit ego og sin karriere. På trods af dette fornemmer læseren, at alle tre personer samtidigt både længes efter hinandens selskab og efter at være del af et fællesskab. Der er dog ingen af dem, der kan finde ud af hvordan man i praksis omdanner denne længsel og kærlighed til en reel familieenhed.

”Velkommen til Amerika” er en roman om disse tre personers tilværelse og om, hvor svært det kan være at indgå i væsentlige relationer med andre. Det er også en fortælling om hvor galt det kan gå når man ikke formår, at give udtryk for hvordan man i virkeligheden har det. Jeg vil også beskrive bogen som en roman, der handler om de magtrelationer, der eksisterer i de fleste familier. Er det pigen, der er stærkest fordi hun formår at holde resten af familien på pinebænken med sin tavshed? – eller er hun i virkeligheden det svageste led fordi hun lever i sin egen verden og ikke har tillid til, at hun kan udtrykke hvordan hun i virkeligheden har det?

Bogens egentlige hovedperson er måske pigen, der har valgt, at hun ikke vil tale.

Ulempen er dog, at romanen er skrevet på en måde, der virker alt for moden eller voksen for en pige, der endnu ikke har nået teenageårene. Det er tydeligt, at det er en voksen kvinde, der har skrevet denne bog – og som måske til dels har glemt hvordan en 11-årig pige tænker.

Fordelene ved bogen er dog flere end ulemperne, for der er faktisk tale om en bog, der på mange måder er både velskrevet og spændende.

”Velkommen til Amerika” er en eftertænksom og noget mørk bog med mange lag – og på trods af, at bogen kun er på 89 sider gør fortællingen stort indtryk på læseren.

Det er en fin, lille bog, der dog ikke hæver sig over gennemsnittet – og bogen får derfor 3 ud af 5 stjerner.