Varslet af Liz Jensen

Oprettet: 25.10.2010 - 14:54

Bog: "Varslet" af Liz Jensen

Psykologen Gabrielle Fox sidder i kørestol efter en traumatiserende ulykke, og på sit nye job på en lukket ungdomspsykiatrisk afdeling møder hun den 16-årige Bethany Krall - Bethany er stærkt

Liz Jensen
Mich Vraa
Politiken

Usædvanligt forlags-stunt: pengene retur, hvis du ikke bryder dig om bogen! Men det gør du!

Forestil dig en ubærlig varm engelsk sommer i en sandsynlig fremtid, hvor den globale varme er eskaleret. Læg hertil en meget spændende odysse med en kvindelig hovedperson, og du er fremragende underholdt til sidste side.

Kort om plottet: en selvmorderisk, psykotisk pige på 16 år, Bethany, er under behandling efter at have myrdet sin mor. Fortælleren, den kvindelige psykiater, Geraldine Fox får opgaven at behandle Bethany som er i forvaring på en psykiatrisk ungdomsinstitution.

Geraldine selv kæmper for en rimelig eksistens efter hun er blevet invalideret i et trafikuheld og rent faktisk sidder i kørestol hvilket giver nogle overraskende og anderledes vinkler på alle hendes handlinger. Der er på ingen måde nogen form for empati mellem de to. Bethany kan forudsige naturkatastrofers komme efter hun har været i elektrochok-behandling. Og katastroferne indtræder rent faktisk.

En kærlighedshistorie rummer denne spændende roman heldigvis også.
En fregnet fysiker krydser Geraldines ensomme liv og hans videnskabelige omdømme kommer på en alvorlig prøve.

Forude truer det grusomme ragnarok med Bethany i førertrøjen.

Selv om plottet lyder voldsomt, er spændingen bygget op som en vellykket blanding af ’Dinosaurens fjer’ af Sissel Jo-Gazan og ’Ghost house 2.0’ af Arne Dahl: videnskabelige facts serveres i et uhyggeligt scenarie.

Det hele bliver serveret meget elegant, er fantastisk velskrevet og har et befriende stænk af humor.

Ud med Hammer-søskendeparret og Lars Kepler og ind med Liz Jensen!