Valerian: De tusinde planeters imperium + Skyggernes ambassadør af Christin og Mezieres

Oprettet: 02.08.2017 - 11:12

Bog: "Linda og Valentin - Valerian: Skyggernes ambassadør og De tusinde planeters imperium" af Pierre Christin

I anledning af Luc Bessons Valerian, filmatiseringen af et af Linda og Valentin-eventyrerne, udgiver Cobolt de to album bag: De tusinde planeters imperium og Skyggernes ambassadør.

Pierre Christin
Jens Peder Agger
Cobolt

Linda og Valentin er højdepunktet indenfor science fiction fortællinger. Den er også med rette blevet betegnet som verdens bedste tegneserie.

I anledning af Luc Bessons storfilm ”Valerian” genudgives nu to af seriens mest markante albums forsynet med ekstra materiale om filmen og tegneseriernes historie. 'Skyggernes ambassadør' er nok den historie, der kommer tættest på filmens handling, mens 'De Tusinde planeters imperium' mere eller mindre satte det hele i gang, og med rette betegnes som sagaens første rigtige album.

Det er helt oplagt, at Besson har valgt at bruge 'Skyggernes ambassadør' som sit hovedmanuskript, fordi man både kommer rundt omkring i Navlen, som er alle folkeslags og galaksers ultimative hovedstad. På den gigantiske rumstation møder man også nogle af seriens elskede bipersoner: De altid velinformerede og købslående Shingouzer samt en vis gnavpotveksler fra Bluxt.

Selve indholdet i historierne er der ikke ændret på, og deres kvaliteter er stadig lysende klare selv efter 50 års forløb, men med det ekstra materiale og hardcover udstyret får man alt i alt et fantastisk lækkert produkt.

Med opfindelsen af den øjeblikkelige teletransport af mennesker og genstande gennem tid og rum i 2314 er behovet for manuelt arbejde stort set forsvundet på Jorden. I stedet har man i Jordens hovedstad, Galaxity, oprettet Rumtidstjenesten, hvis opgave dels at patruljere tid og rum mod rumpirater, dels at finde nye ressourcer af råstof til Jorden. Linda og Valentin er to rumtids-agenter for den jordiske organisation Rumtidstjenesten. Med deres rumskib kan de rejse til et hvilket som helst tid og punkt i universet. Gennem deres eventyr besøger de bl.a. både Jordens fortid og fremtid samt mange fjerne planeter og steder. I løbet af de forskellige album i serien følger man en længere historie om de to agenter, som udvikler sig over flere album, men også små historier der i og for sig kan stå alene.

Linda og Valentin er som nævnt en helt enestående produktion. Første bind i serien udkom på dansk helt tilbage i 1972, og igennem alle disse år har man fået nogle helt forrygende historier og oplevelser.

Serien er selvfølgelig i bund og grund et fantastisk eksempel på, hvordan tegneserier skulle se ud, dengang der var rigtige tegneserier til, og lige netop i denne sammenhæng bliver det ekstremt interessant at se, hvordan Besson har løst den svære kunst at skabe filmkunst ud af tegneseriekunst.

Filmen får premiere i Danmark i starten af august 2017, men udenlandske anmeldere har allerede været temmelig negative, især om hovedpersonernes udseende (Og de ligner da overhovedet heller ikke Linda og Valentin fra tegneserierne).

Flot og spektakulært bliver det nu nok under alle omstændigheder, og tegneseriernes kvalitet kan man jo overhovedet ikke pille ved.