Væv af Lone Mikkelsen

Oprettet: 25.11.2002 - 09:00

Bog: "Væv" af Lone Mikkelsen

De dygtige vævere i 1400-tallets Flandern var også historiefortællere, og væversken, der skabte enhjørninge-gobelinerne, havde selv en fantastisk livshistorie.

Lone Mikkelsen
2002
Samleren

”Væv” foregår i 1400-tallet, hvor et væveværksted under mester Bernart er ved at væve en serie på seks tapeter, bestilt af biskoppen selv.

Til mester Bernarts værksted kommer under mystiske omstændigheder en stum kvinde. Hun er en dygtig væver, og derfor får hun lov til at blive og kommer ind i værkstedet til de andre vævere. Her sidder hun i tavshed og lytter til de andres fortællinger.

Snart opstår der varme følelser mellem den stumme og Pierre fra Arras, en af de andre vævere. Et sådant forhold kan dog ikke uden videre blive til noget. Det kræver mesters godkendelse, og mester har helt andre planer med Pierre. Han skal nemlig overtage værkstedet, når Bernart dør, og for at det kan lade sig gøre, skal han giftes med en anden mesters datter.

Parallelt med historien om væverne i Bernarts værksted fortælles også om katharerne i Frankrig, der i denne periode blev forfulgt af den katolske kirke som kættere. Mange vævere var katharere, og man har i eftertiden kunnet se det i de motiver, som blev vævet.

Den stumme tilhører katharerne, og da hendes forældre blev dræbt under den store katharudryddelse, mens hun endnu kun var en lille pige, måtte hun flygte. Resten af sin barndom og ungdom rejste hun rundt på vejene med en væver, der havde taget hende til sig, men det var en barsk opvækst, og da den stumme endelig begynder at tale, er det en grum historie, hun kan berette for de andre vævere.

Bogen beskriver meget levende, hvordan væverne arbejdede og genfortæller mange af de historier, som blev fortalt under arbejdet. Det er spændende læsning, og Lone Mikkelsen fanger vældig godt den historiske tone.