Utz af Bruce Chatwin

Oprettet: 01.09.2008 - 12:06

Bog: "Utz" af Bruce Chatwin

I Prag træffer forfatteren den excentriske Utz, hvis kostbare samling af meissnerporcelæn er blevet holdepunktet i en politisk urolig verden og et værn mod øvrigheden og kvinderne

Bruce Chatwin
1989
Samleren

Lille stor roman om en mand med en passion: I Prag træffer forfatteren den excentriske Utz, som er ejer af en kostbar samling af meissnerporcelæn. Denne saming er blevet holdepunktet i en politisk urolig verden og et værn mod øvrigheden og kvinderne.

Denne bog begynder med hovedpersonens begravelse, og har man læst den én gang glemmer man den aldrig. Beskrivelsen af hvordan man i Prag i 1974 behandlede folk der ønskede en kirkelig ceremoni er tåkrøllende patetisk.

Kaspar Utz var ikke en mand med mange venner, og han blev kun fulgt til graven af sin husbestyrerinde og sin eneste ven, professor Václav Orlík.

Allerede som ung fik Kaspar Utz sit første stykke Meissen-porcelæn og var dermed håbløst fortabt. Retningen for hans liv blev bestemt, og han opbyggede gennem årene en betragtelig samling, skrev artikler til fagblade og blev generelt regnet for en af Europas største eksperter på området.

At man fra officiel side ønskede at få samlingen på museum, var han dog ikke glad for. Genstandene var for ham børn som ikke skulle sættes i bur.

Romanen er en skildring af en pragmatiker. Som var porcelænssamlingen hans børn, gjorde han gennem Tjekkoslovakiets omtumlede historie i 1900-tallet alt, simpelthen alt, hvad der var i hans magt, for at sikre dens overlevelse og frihed. Alle begivenheder blev vurderet i forhold til konsekvenserne for samlingens sikkerhed eller eventuelle udvidelse.

Man kan i bagkundskabens hensynsløst klare lys rynke på næsen af de studehandler han indgik med landets forskellige herskere, nazister som kommunister, men ved læsning af bogen kommer man alligevel til at holde af denne mærkelige mand, der kun levede for ét.

Forfatteren, Bruce Chatwin, har fascineret mange, bl.a. fordi han i den grad var i stand til at strø et romantisk stjernestøv over sit liv, sin sygdom og sin død. Men det skal ikke tage fokus fra det væsentlige, nemlig at han var en af Englands fineste stilister. At læse ham er en udsøgt fornøjelse, han giver kærligt sine personer liv uanset om de befinder sig i Australiens indre, på Patagoniens steppe eller i en toværelses lejlighed i Prag.

Oversat fra engelsk af Jørgen Nielsen efter ’Utz’. Samleren, 1989. - 154 sider