Unn fra Stjernestene af Hanne Marie Svendsen

Oprettet: 28.07.2003 - 07:00

Bog: "Unn fra Stjernestene" af Hanne Marie Svendsen

Med den stærke og lidenskabelige Unn i centrum fortælles om klosterliv, åndelige strømninger og hverdagsliv i 1300-tallets Sydgrønland

Hanne Marie Svendsen
2003

Roman fra 1300-tallets Sydgrønland. Unn er ikke smuk, hun har kruset, brunt hår og en bred mund, der spørger om for meget ...

Som lille blev hun bragt fra Vestbygden til gården Krøgnes af svenden Eirik, efter at hendes forældre var blevet dræbt. Nu bor hun sammen med sin fostsøster, Ingebjørg, i et nonnekloster, hvor de modtager undervisning i bl.a. skrivning og vævning.

Det er hårde tider på Grønland. Skibene kommer kun uregelmæssigt, og da klostrets abbedisse dør, er gode råd dyre, for hvem skal efterfølge hende?

Med tiden kommer dog en ny abbedisse, fru Solvar, og hun bringer nye tider med sig. Klosterhaven beplantes med nye og spændende planter, og der bygges til alle steder. Men fru Solvar er også hård, og snart ulmer et oprør blandt sognebørnene.

Oveni det ankommer en ung, engelsk munk, der kan læse stjernerne og lærer Unn meget nyt. Desværre er venskabet mellem de to ikke passende, og Unn rejser fra klostret og tilbage til sin fostsøster, der i mellemtiden er blevet gift. Men Ingebjørg har også sine problemer, for hendes mand er kommet ud for en ulykke, og hun er blevet anklaget for mord.

Hanne Marie Svendsen fortæller en spændende historie om en ung, selvstændig og intelligent piges udvikling til kvinde i en tid, hvor kvinder ikke blev regnet for noget. Samtidig giver hun også et godt indblik i livet i et nonnekloster i 1300-tallet og det grønlandske samfund.

Hun indfletter stumper af gamle grønlandske sagaer i historien, og får også fortalt om en ekspedition til det nordligste Grønland, som blev fortaget af en munk i 1360. Det hele beskrives levende og interessant, og der lader til at ligge en del research bag bogen.

"Unn fra Stjernestene" kan derfor betegnes som en samfundskritisk, historisk kvinderoman med en indbygget kærlighedshistorie, men jeg vil nu hellere kalde det en god roman, som man bør give en chance, selvom det måske tager lidt tid, før historien indfanger én.

Gyldendal, 2003. 476 sider. Kr. 348,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen