Unn fra Stjernestene af Hanne Marie Svendsen

Oprettet: 28.07.2003 - 08:00

Bog: "Unn fra Stjernestene" af Hanne Marie Svendsen

Med den stærke og lidenskabelige Unn i centrum fortælles om klosterliv, åndelige strømninger og hverdagsliv i 1300-tallets Sydgrønland

Hanne Marie Svendsen
2003

Roman fra 1300-tallets Sydgrønland. Unn er ikke smuk, hun har kruset, brunt hår og en bred mund, der spørger om for meget ...

Som lille blev hun bragt fra Vestbygden til gården Krøgnes af svenden Eirik, efter at hendes forældre var blevet dræbt. Nu bor hun sammen med sin fostsøster, Ingebjørg, i et nonnekloster, hvor de modtager undervisning i bl.a. skrivning og vævning.

Det er hårde tider på Grønland. Skibene kommer kun uregelmæssigt, og da klostrets abbedisse dør, er gode råd dyre, for hvem skal efterfølge hende?

Med tiden kommer dog en ny abbedisse, fru Solvar, og hun bringer nye tider med sig. Klosterhaven beplantes med nye og spændende planter, og der bygges til alle steder. Men fru Solvar er også hård, og snart ulmer et oprør blandt sognebørnene.

Oveni det ankommer en ung, engelsk munk, der kan læse stjernerne og lærer Unn meget nyt. Desværre er venskabet mellem de to ikke passende, og Unn rejser fra klostret og tilbage til sin fostsøster, der i mellemtiden er blevet gift. Men Ingebjørg har også sine problemer, for hendes mand er kommet ud for en ulykke, og hun er blevet anklaget for mord.

Hanne Marie Svendsen fortæller en spændende historie om en ung, selvstændig og intelligent piges udvikling til kvinde i en tid, hvor kvinder ikke blev regnet for noget. Samtidig giver hun også et godt indblik i livet i et nonnekloster i 1300-tallet og det grønlandske samfund.

Hun indfletter stumper af gamle grønlandske sagaer i historien, og får også fortalt om en ekspedition til det nordligste Grønland, som blev fortaget af en munk i 1360. Det hele beskrives levende og interessant, og der lader til at ligge en del research bag bogen.

"Unn fra Stjernestene" kan derfor betegnes som en samfundskritisk, historisk kvinderoman med en indbygget kærlighedshistorie, men jeg vil nu hellere kalde det en god roman, som man bør give en chance, selvom det måske tager lidt tid, før historien indfanger én.

Gyldendal, 2003. 476 sider. Kr. 348,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!