Universets engle af Einar Már Gudmundsson

Oprettet: 16.01.2016 - 22:33

Bog: "Universets engle" af Einar Már Guðmundsson

Psykologisk skildring af en skizofren ung mands ensomme tilværelse, hans lammende familietraumer, de få møder med lykken og hele hans oplevelse af virkeligheden som splintret og vanvittig

1995
Valby : Vindrose

I 1995 modtog Einar Már Gudmundsson Nordisk Råds Litteraturpris for “Universets engle” – og det er fortjent. Selvom jeg har læst mange bøger er “Universets engle” stadig en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst.

Derfor anbefaler jeg bogen til alle, der vil have en usædvanlig god læseoplevelse.

“Universets engle” foregår i Reykjavik, Island. Bogens hovedperson er den midaldrende og skizofrene Paul, der i romanen fortæller sin livshistorie fra han bliver født og frem til sin tragiske død i en alt for tidlig alder.

“Universets engle” er en fantastisk historie om en dreng, der vokser op på Island og har hvad der ser ud til at være en almindelig barndom. Han leger med de andre børn, som pubertetsknægt ryger han i smug, han forelsker sig – bliver sindssyg og indlagt på sindssygehospitalet Kleppur i Reykjavik. Lige så stille og roligt breder mørket sig i hans sind, der er mørke væsener, som jager ham, og han begynder at se gamle venner som fjender. Ikke mindst forholdet til familien bliver anstrengt efterhånden som sygdommen bryder ud i lys lue.

Bogen er anbefalelsesværdig fordi den er skrevet i et utroligt smukt sprog, der bevæger en. Derudover anbefales bogen fordi den er overbevisende, spændende og rejser mange interessante spørgsmål, som man tænker over længe efter at man har læst bogen færdig. Bogen giver også et godt indblik i livet på Island, og bogen er en indirekte kritik af, hvordan psykisk syge behandles i systemet.

Bogens hovedpointe er, at selvom en person er psykisk syg, så er man stadig noget værd – faktisk er vi alle sammen noget værd, men vi har det bare sådan, at vi i Danmark og andre “rige” lande har det med at overse, at alle mennesker indeholder en værdi og at vi skal behandle hinanden med værdighed og respekt.

Læs bogen, dette er litteratur når den er ekstraordinært god.

Bogen sætter fokus på menneskelig værdighed - som hovedpersonen i “Universets engle” udtrykker det: “Vi er alle lige for Gud, selv om vi skulle være syge. Vi er engle. Universets engle.”