Ung leg af Johannes Allen

Oprettet: 01.04.2004 - 08:00

Ungdomsroman om generationskløften i 50'erne, hvor Helles seksualitet er omdrejningspunktet.

Anbefalet af Per Kjær Fredborg, bibliotekar ved Det Digitale Bibliotek, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

”Ung leg” regnes for Johannes Allens hovedværk og udkom tilbage i 1956 for første gang. Senere samme år blev romanen filmatiseret med Ghita Nørby i hovedrollen som Helle. Johannes Allen stod selv for instruktionen.

Helle er en ung pige på 19, der ser tilbage på tre skæbnesvangre måneder af sit liv, hvor hun kun var 17 år og aldrig havde været i seng med en mand. Helles seksuelle debut foregår den pågældende sommer, og hun får sin første alvorlige kærlighedssorg.

Kærlighedssorgen er dog ikke større, end at hun snart kan indlede et nyt seksuelt forhold til en anden ung mand. Johannes Allen skildrer de unges seksualitet på en flot måde. Der er ikke overladt meget til fantasien, samtidig med at skildringerne på ingen måde bliver vulgære. ”Ung leg” er vovet og omtaler Helles og Birthes seksualitet som en meget naturlig del af deres hverdag.

I skarp kontrast til dette skildres Helles forældre. Forældrene er gift, men tror ikke på ægteskabet og den eneste ene. Helle kender allerede fra romanens start til forældrenes utroskab og er egentlig ikke chokeret over denne. Hun finder det i stedet irriterende, at forældrene prøver at tale moral med hende, når de ikke engang selv overholder eller arbejder for at forbedre deres egen moral.

I forhold til de romaner, jeg tidligere har læst om 1950’erne, forholder denne roman sig frigjort til seksualiteten. Helle skildres som romanens heltinde og som læser forstår vi hendes handlinger.

Romanens temaer om seksuel frigørelse og forholdet mellem generationer er fortsat vigtige elementer i samspillet mellem børn og voksne. Selv om vi i mellemtiden har haft den seksuelle frigørelse, skal hver enkelt ung og forældre jo stadig finde deres egne roller i forholdet til hinanden.

Tilbage er at nævne, at filmen blev genudgivet på VHS i 2002. Selv om den langt fra yder romanen fuld retfærdighed, er det rart at se Ghita Nørby i en for daværende tidspunkt uvant rolle.

Fremads Folkebibliotek, 1963. 190 sider