Understrømmen: en bog om Lolland og Falster af Bent Vinn Nielsen og Gorm Rasmussen

Oprettet: 25.09.2006 - 12:06

Bog: "Understrømmen" af Bent Vinn Nielsen

Indhold: Else-Marie Boyhus: Den frugtbare herlighed. Ove H. Nielsen: Række op og række ned. Esben Kjeldbæk: Under besættelsen. Sven Thorsen: Natur og landskab.

Bent Vinn Nielsen
Gorm Rasmussen
2006

Landsdelen Lolland-Falster har et trist ry. Det er dér, alle er arbejdsløse, og dér alle københavnere på overførselsindkomst flytter til. Landskabet er fladt og uinspirerende, og så stinker der hæsligt af roer.

Med denne pudsige hybrid har Gyldendal så at sige sat sig mellem to roestole. Antologien rummer både skønlitterære bidrag, kulturhistoriske og topografiske indslag.

Denne blanding gør det uhyre svært for mig at se, hvem jeg skulle anbefale bogen til. Det på trods af, at jeg selv er lollik af "kø' å blo' ", og at jeg kender masser af mennesker, der måske kunne trænge til en opmuntring.

Og det uretfærdige omdømme prøver Bent Vinn Nielsen og Gorm Rasmussen at råde bod på. Derfor har de samlet elleve til- eller fraflyttere, som forsøger at give landsdelen kunstigt åndedræt, og det er ganske morsomt tænkt i slipstrømmen på Knud Romers roman, "Den der blinker er bange for døden", der så læsterligt klæder Nykøbing Falster af til skindet. "Understrømmen" er savnet og påkrævet, mener forfatterne.

Og der er mange behjertede forsøg på at redde udkants Danmark fra det usle omdømme. Måske er det interessant at læse om grønlangkål, det hvide guld og de lollske alper for os, der har boet en hel barndom og ungdom eller et helt liv på Sydhavsøerne. Mon der er andre, der gider læse om det? Det er ikke fordi, topografiske bøger ikke er populære, tænk bare på Søren Ulrik Thomsen og Jokum Rohdes "København con amore". Jeg tvivler bare.

Vi, der kender til Lolland-Falster, ved godt, at der ikke er så meget at sige, at det er værd at pege fingre af. Og bidraget er blevet et noget musealt genoplivningsforsøg. Bevares, Bent Vinn Nielsens "Korsbæk on my mind" er rigtig sjov og godt skrevet. Og de små anekdoter er også morsomme. Helle Helles "Love for Rødby-banden" er også lige i øjet. Men for mig virker det ikke. Jeg må nok sige, som vi siger på Lolland: "Jæ' gier ik' de' ".

Vil du derimod vide noget om Lolland-Falster så læs Helle Helles "Rødby -Puttgarden" og Knud Romers "Den som blinker er bange for døden". Disse romaner fortæller tusind gange bedre om landsdelsmentaliteten og plutte under træsko.

Der findes tre slags mennesker: De gode, de onde og dem fra Lolland.

Gyldendal, 2006. 190 sider. Kr. 225,-