Undernes verden af Robertson Davies

Oprettet: 01.06.2007 - 12:06

Bog: "Undernes verden" af Robertson Davies

Den verdensberømte tryllekunstner Magnus Eisengrim fortæller om sit eventyrlige liv, hvor både Gud og Djævelen har grebet afgørende ind.

Robertson Davies
1987
Erichsen

Gud og Djævelen og sandheden om et menneske. Det er store spørgsmål, der er oppe at vende i denne forunderlige, uforudsigelige og farverige roman om den verdensberømte illusionist Magnus Eisengrim.

Anbefalet af bibliotekar Jytte Kjær Schou, Århus Kommunes Biblioteker

Forfatteren var canadier og yndede at skrive trilogier. Denne roman er 3. del af Deptford-trilogien, men selv om den godt kan læses selvstændigt, er det synd at snyde sig for de to første bind.

I bind 1 sættes handlingen i gang af en snebold (med en sten i!), der forfejler sit mål med voldsomme konsekvenser til følge. Snebolden rammer hovedpersonen Paul Dempsters mor, og hun nedkommer for tidligt med ham og rammes af vanvid. Det giver Pauls liv en helt uventet drejning.
Hans triste barndom afbrydes brat, da han på det lokale marked voldtages brutalt af en andenrangs tryllekunstner. Gøglertruppen tager ham med for at undgå afsløring, og de 7 år hos dem bliver starten på hans karriere som tryllekunstner.

Paul Dempster alias Cass Fletcher alias Faustus LeGrand alias Mungo Fetch alias Jules LeGrand, nu kendt under sit berømte kunstnernavn Magnus Eisengrim. Hvem er dette mystiske menneske med det brogede livsforløb egentlig?

Fortællingen starter på et slot i Schweiz. Magnus spiller hovedrollen i en film om en berømt, afdød tryllekunstner. Filmholdet samles på slottet om aftenen og lokker Magnus til at fortælle sin livshistorie, som de hævder er vigtig for filmens subtekst, og hver dag føjer han en ny brik til.

Robertson Davies er en suveræn fortæller, lidt i stil med de bedste romanforfattere fra 1800tallet. Man skal give sig god tid til at læse ham. Der er ingen effektjageri og hurtig spænding her. I lange monologer og dialoger oprulles Magnus’ kringlede vej gennem livet. Det er en filosofisk beretning,  hvor skyld og skæbne, ondt og godt, sandhed og løgn væves sammen til en fascinerende helhed. Som oftest set ud fra Magnus’ synsvinkel, men indimellem også set fra andre sider.

Som læser fanges man ind, man forundres over de særprægede miljøer og mennesker, man skiftevis gyser og morer sig, og endelig er man så foruroligende i tvivl, om det nu også er sandheden, man præsenteres for.

Men hvad er egentlig sandheden om et menneske?

Davies, Robertson: Undernes verden. Oversat fra engelsk af Karen Mathiasen efter 'World of wonders'. Erichsen, 1996. 336 sider
Originaludgave:1975

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen