Under jorden i Villette af Ingrid Hedström

Oprettet: 25.10.2010 - 13:48

Bog: "Under jorden i Villette" af Ingrid Hedström

Krimi - En ung journalist findes myrdet i Villette i Belgien - Undersøgelsesdommer Martine Poirot afslører, at han var i gang med at undersøge omstændighederne omkring en lokal bjergværks

Ingrid Hedström
Kamilla Jørgensen
Cicero

Undersøgelsesdommer Martine Poirot i Villette-sur-Meuse bliver involveret i en spektakulær sag om korruption, kynisme, svindel og mord

Dette er svenske Ingrid Hedströms tredje bog om undersøgelsesdommer Martine Poirot i den fiktive belgiske by Villette-sur-Meuse. Ingrid Hedström er oprindeligt psykolog, men har i en årrække arbejdet som udenrigskorrespondent, bl.a. i Belgien 1992-1997. Hun har valgt at henlægge handlingen til Belgien, for, som hun siger: ”När jag tänker på att skriva en deckare om Sverige, blir det alldeles tomt i huvudet”. I denne roman er en del af handlingen dog henlagt til Sverige.

Bogen foregår i 1994, hvor en ung journalist findes myrdet ved et stålvalseværk i Villette, mens han er i gang med at undersøge en sag om en mineulykke i 1956, en ulykke, hvor der aldrig blev placeret et ansvar. I hånden har journalisten et lille fragment fra en svensk avis. I efterforskningen peger flere spor på byens magtfulde og charmerende industrifyrste Stéphane Berger og hans virksomhed, samt på en forsvunden ungarer.

Martine har tidligere ført sager mod korruption, så hun har mange fjender i byen, og undervejs får hun da også et par vink om at trække følehornene til sig. Hvilket hun naturligvis ikke gør.
Efterforskningen trækker også spor til Sverige - til den lille mineby, hvor Marines mand Thomas har sine rødder.

Villette er som nævnt fiktion såvel som mineulykken i 1956 er. Men Ingrid Hedstrøm har taget udgangspunkt i lignende ulykker i Belgien i perioden efter anden verdenskrig, ligesom hun har taget udgangspunkt i livsvilkårene for de mange udenlandske arbejdere, der arbejdede i minerne og levede i barakker: den tids fremmedarbejdere. Disse faktuelle ting beskriver hun i epilogen.

I mange kriminalromaner kan sporene til forbrydelserne i fortiden virke noget søgte, men ikke hos Ingrid Hedström, hvor sammenkædningen af mineulykken og efterforskningen virker helt plausibel.

Bogen er ikke hurtig at læse, og der er mange(36) navne at holde rede på. Heldigvis skriver Ingrid Hedström i et godt sprog, og der er en fortegnelse over personerne til støtte for hukommelsen. Martine Poirot, hendes familie, venner og kolleger samt tidsbilledet fremstår troværdigt.

Ingrid Hedström er en nyskabende forfatter og hendes romaner er meget anderledes end de fleste skandinaviske (femi)krimier. Hendes univers kan på mange måder minde om Håkan Nessers.