Ulysses af James Joyce

Oprettet: 29.08.2011 - 16:35

Bog: "Ulysses" af James Joyce

Nogle få menneskers liv og tanker én enkelt dag, som det afspejles i hovedpersonens "bevidsthedsstrøm".

Originaludgave: 1922

James Joyce
1970
Martin

Verdens måske mest ulæste bog – denne banebrydende, modernistiske roman, som samtidig er forfatterens portræt af den by, han har forladt for evigt.

I enqueter, hvor folk bliver spurgt om deres yndlingsbog, hvilken de sidst har læst osv., svarer rigtig mange ”Ulysses” på spørgsmålet om, hvilken bog de gerne ville have læst. Jeg gør også …

Romanen er skrevet mellem 1914 og 1921, hvor James Joyce levede i frivillig landflygtighed sammen med sin hustru Nora fra Galway. Titlen Ulysses er den latinske navneform for Odysseus, som bruges om den oldgræske sagnhelt i de angelsaksiske lande.

En af hovedpersonerne – Stephen Dedalus – som er Joyces alter ego, er vendt tilbage til Dublin efter at have forladt Irland i protest (som Joyce selv gør det i 1904, da hans mor bliver alvorligt syg). Vi følger Stephen, hans ven, Odysseus-figuren Leopold Bloom samt dennes hustru Molly den 16. juni 1904. Dagen fejres blandt de mange fans verden over som ”Bloomsday”.

Joyce skrev udelukkende om sin hjemby, men på en måde så den irske hovedstad blev et billede på hele verden og dens mennesker til alle tider. Han foretager en dobbelt rejse – gennem Dublins gader og gennem lag på lag af den menneskelige bevidsthed.

Fortællingen er fyldt med indre monologer af ucensurerede tanker, som var medvirkende til at bogen en tid var forbudt pga. obskønitet.

Bogens 18 kapitler svarer til 18 begivenheder i Odysseen, og det er muligt at begynde læsningen forskellige steder. Episoderne er vidt forskellige i stil og tematik, og der eksperimenteres voldsomt med udtryksformen. Det forudsættes, at læseren er medlevende og meddigtende, hvilket selvklart kræver en vis indsats.

Bogens rigdom i form af de mange lag betyder samtidig, at man kan læse den på forskellige stadier i sit liv med vidt forskelligt udbytte. Den nyudsprungne student kan referere til timerne i oldævl, mens det modne menneske kan se sine egne smertepunkter afspejlet i kunstnerisk form.

Mange af de steder i Dublin, som udgør kulisserne i bogen, findes endnu, og en rejse i Joyces fodspor er mulig og en interessant indfaldsvinkel til byen. Sandycove Tower, hvor bogens åbningskapitel foregår, er således indrettet som Joyce-museum. Det er pittoresk at overnatte på Ormond Hotel fra kapitlet om Sirenerne og at indtage sin pint på en af bogens pubber.

James Joyce: Ulysses. På dansk ved Mogens Boisen, udkommet i flere udgaver siden 1949. Senest 6. udgave, 3. oplag (761 sider) på Gyldendal i 2009.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!