Ulysses af James Joyce

Oprettet: 29.08.2011 - 15:35

Bog: "Ulysses" af James Joyce

Nogle få menneskers liv og tanker én enkelt dag, som det afspejles i hovedpersonens "bevidsthedsstrøm".

Originaludgave: 1922

James Joyce
1970
Martin

Verdens måske mest ulæste bog – denne banebrydende, modernistiske roman, som samtidig er forfatterens portræt af den by, han har forladt for evigt.

I enqueter, hvor folk bliver spurgt om deres yndlingsbog, hvilken de sidst har læst osv., svarer rigtig mange ”Ulysses” på spørgsmålet om, hvilken bog de gerne ville have læst. Jeg gør også …

Romanen er skrevet mellem 1914 og 1921, hvor James Joyce levede i frivillig landflygtighed sammen med sin hustru Nora fra Galway. Titlen Ulysses er den latinske navneform for Odysseus, som bruges om den oldgræske sagnhelt i de angelsaksiske lande.

En af hovedpersonerne – Stephen Dedalus – som er Joyces alter ego, er vendt tilbage til Dublin efter at have forladt Irland i protest (som Joyce selv gør det i 1904, da hans mor bliver alvorligt syg). Vi følger Stephen, hans ven, Odysseus-figuren Leopold Bloom samt dennes hustru Molly den 16. juni 1904. Dagen fejres blandt de mange fans verden over som ”Bloomsday”.

Joyce skrev udelukkende om sin hjemby, men på en måde så den irske hovedstad blev et billede på hele verden og dens mennesker til alle tider. Han foretager en dobbelt rejse – gennem Dublins gader og gennem lag på lag af den menneskelige bevidsthed.

Fortællingen er fyldt med indre monologer af ucensurerede tanker, som var medvirkende til at bogen en tid var forbudt pga. obskønitet.

Bogens 18 kapitler svarer til 18 begivenheder i Odysseen, og det er muligt at begynde læsningen forskellige steder. Episoderne er vidt forskellige i stil og tematik, og der eksperimenteres voldsomt med udtryksformen. Det forudsættes, at læseren er medlevende og meddigtende, hvilket selvklart kræver en vis indsats.

Bogens rigdom i form af de mange lag betyder samtidig, at man kan læse den på forskellige stadier i sit liv med vidt forskelligt udbytte. Den nyudsprungne student kan referere til timerne i oldævl, mens det modne menneske kan se sine egne smertepunkter afspejlet i kunstnerisk form.

Mange af de steder i Dublin, som udgør kulisserne i bogen, findes endnu, og en rejse i Joyces fodspor er mulig og en interessant indfaldsvinkel til byen. Sandycove Tower, hvor bogens åbningskapitel foregår, er således indrettet som Joyce-museum. Det er pittoresk at overnatte på Ormond Hotel fra kapitlet om Sirenerne og at indtage sin pint på en af bogens pubber.

James Joyce: Ulysses. På dansk ved Mogens Boisen, udkommet i flere udgaver siden 1949. Senest 6. udgave, 3. oplag (761 sider) på Gyldendal i 2009.