Ulveøen af Lajla Rolstad

Oprettet: 04.01.2017 - 10:08

Bog: "Ulveøen" af Lajla Rolstad

Efter en indlæggelse for depression og angst får hovedpersonen at vide at hun skal tage sin medicin og ikke udsættesig for nogen form for følelsesmæssig belastning.

Lajla Rolstad
Batzer & Co.

Stærk og overbevisende roman om at vinde over frygten og se sig selv i øjnene.

I stedet for at følge lægens råd om at blive ved med at tage medicin for sin depression, vælger jeg-fortælleren Lajla at rejse til Canada for at slå sig ned i vildmarken. Lajla har været indlagt på en psykiatrisk afdeling med depression, og hendes læger fortæller hende, at hun skal blive ved med at tage sin medicin og sørge for at undgå belastende følelsesmæssige situationer.  Men hun gør det stik modsatte, hun smider medicinen ud og bestiller en flybillet til Canada, hvor hun skal være vagtmester for en familie, som ejer et hus i ødemarken.

I de næste år opholder hun sig i Canada og har forskellige jobs, som gør hende i stand til at købe en bil. Med den tager hun på forskellige ture også til USA, men det er hele tiden Canada, hun vender tilbage til. Selv on Lajla tilbringer meget tid alene, møder hun også mange mennesker på sin vej, heriblandt en tidligere kæreste, og hun slutter venskaber med flere, både personer som er flyttet fra storbyerne til ødemarken og indfødte af indiansk afstamning, som for eksempel en medicinmand, som indvier hende i nogle af indianernes ceremonier og i sin viden om naturmedicin.

Lajla vender sig efterånden til at leve alene, og hun oplever, at i stilheden i skoven findes ingen vrede, ingen sorg, ”kun vinden i løvet og fuglene over mig, lyden af deres vinger.”

En dag er hun endelig moden nok til at træffe en beslutning om at skille sig af med den frygt, som hun har levet hele sit liv med og sende den tilbage, hvor den kom fra. Det eneste hun ønsker er at leve et frit liv, ”og ingen, hverken mennesker, dyr eller ånder skal forhindre mig i det. ”

’Ulveøen’ er en meget overbevisende og stærk roman om en kvinde, der ønsker at finde sig selv ved at vise tillid til sine medmennesker og opleve stilheden og ensomheden og se sin egen angst i øjnene. Ud over at være et vellykket psykologisk portræt er romanen også en interessant beskrivelse af en levevis, som stadig praktiseres af nogle af de indfødte, First Nations, og også blandt nogle af de tidligere hippier og eventyrere, som vælger at slå sig ned i ødemarken – og det på både godt og ondt. Endelig er romanen en flot beskrivelse af det helt specielle canadiske landskab. Hvor er der smult. Lajla Rolstad har virkelig blik for detaljerne.

02.02.2017 - 12:12 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.