Udvalgte noveller af Fay Weldon

Oprettet: 28.06.2016 - 08:44

Bog: "Udvalgte noveller " af Fay Weldon

Fay Weldons 21 yndlingsnoveller fra de fire tiår 1970'erne til 00'erne. Samlingen indeholder også nye noveller. Fokus er på kvindernes plads i samfundet.

Fay Weldon
Lindhardt & Ringhof

En samling af Fay Weldons yndlingsnoveller som hun har skrevet gennem de sidste 40 år. Spændende og meget forskelligartet læsning i en smuk indpakning.

Novellerne er sat op i kronologisk rækkefølge, årstallet for udgivelsen er noteret umiddelbart efter novellen. De er meget forskellige og afspejler den samfundsudvikling, der er sket igennem de sidste 40 år. Kvindefrigørelsen er en slags omdrejningspunkt for dem alle, og mændene fremstilles ikke i et positivt lys. Heldigvis er der jo sket meget, siden den første novelle udkom i 1976.

Den novelle jeg synes bedst om hedder ’Jul på Møn’ og er skrevet i 2009. En halvstor dreng, Neil, skal holde jul med sin far og farens nye kone, Lone, og rejser fra England til Møn. Neil bliver hentet i lufthavnen, ikke af faren men af hans nye kone. Turen hjem bliver lang, og han føler sig lidt malplaceret, mens farens kone har ondt af drengen, fordi hun frygter, at julen bliver en stor skuffelse for ham. Samtalen går trægt, og han tænker meget på sin bedstemor i England, som han var tvunget til at forlade. Det danske sprog er svært, og det bliver en isbryder mellem ham og Lone på en herlig og forløsende måde.

Weldon har, på trods af sin efterhånden høje alder, stadig et aldeles fremragende tag på sproget, og hendes formuleringer er knivskarpe. Hun skriver som altid sjovt og underholdende. Novellerne er velskrevne og dejligt afvekslende at læse. Nogen af dem har ikke været udgivet i Danmark tidligere, så det er ikke bare en genudgivelse. Der er masser af både historiske og litterære henvisninger til hendes egne værker. Den sidste fortælling i bogen er en miniroman på ni kapitler, som hedder Ted-drømme. Den understreger på mange måder, hvor meget verden har udviklet sig over tid.