Ude af verden af Karl Ove Knausgård

Oprettet: 21.11.2005 - 19:05

Bog: "Ude af verden" af Karl Ove Knausgård

I 1996 tager Henrik Vangel et job som årsvikar på en skole langt oppe i Norge -  Omgivelserne ligner ikke Kristiansand, som han kommer fra, men alt går fint, ind til han en dag forelsker sig i

Karl Ove Knausgård
Sara Koch
2005

Skyld, kærlighed og fortællingen om en familie. Det er nogle af elementerne i Ove Knausgaards næsten 700 sider lange debutroman.

Da jeg læste en norsk anmeldelse af Karl Ove Knausgårds "Ude af verden", tænkte jeg: Her er den norske "Hundehoved".

Henrik er 26 år og skolelærer. Han har taget et et-årigt vikariat i en lille by højt oppe i Nordnorge. Her passer han sig selv, men er dog faldet til i det lille samfund. Han flirter lidt med overboen Linda, der har en yderst jaloux ægtemand, og han har et tæt venskab til kollegaen Henning. Men først da han forelsker sig i sin 13-årige elev Miriam, kommer følelserne på fuldt blus.

"Hun stod foran mig og jeg tog jakken af hende, vi sagde ingenting, der var kun disse små bevægelser; jeg trak lynlåsen ned og holdt i ærmet mens hun trak armen ud; jeg hængte den på plads, mens hun bøjede sig ned for at snøre skoene op, jeg lod være med at følge min impuls og sætte mig på hug ved siden af hende og stryge hånden over ryggen, nakken, gennem håret og så kysse hende, men ventede i stedet for til hun blev færdig og gik så sammen med hende ind i stuen."

Knausgård beskriver al Henriks skyld og skam ned i mindste detalje, og han gør det fremragende. Der bliver ikke lagt fingre imellem, når Henrik udpensler sine mangler for sig selv. Han analyserer sig selv og undrer sig, men følelserne forsvinder ikke.

"I problemernes verden findes der ikke proportioner. Antallet af problemer er konstant, hvorvidt de er store eller små spiller ingen rolle, et af dem er altid det største, og det tager du livtag med uanset hvor undseeligt det senere måtte virke."

Henriks ophold i landsbyen strækker sig kun over nogle måneder, men et par hundrede sider inde i bogen tager Knausgård os så tilbage i tiden, og vi hører historien om Henriks forældre, deres første møde og Henriks barndom og slutter igen i nutiden.

Romanen bliver rost til skyerne i hjemlandet Norge, og også de danske aviser har generelt været begejstret for Knausgård, der kaldes "en stærk forfatter", som holder.

Personligt fandt jeg ind i mellem romanen lidt langtrukken, men sprogligt er den i særklasse, og der er ingen tvivl om, at Knausgård er kommet for at blive. I Norge er bind to udkommet, og mon ikke også den kommer på dansk på et tidspunkt?

Efter min smag når "Ude af Verden" ikke på højde med Morten Ramslands "Hundehoved". Alligevel er det en god roman, som bestemt fortjener at blive læst.

Oversat af Sara Koch. Lindhardt og Ringhof, 2005. 679 sider. Kr. 299,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016