Ud af mit liv af Thomas Boberg

Oprettet: 10.01.2017 - 14:18

Bog: "Ud af mit liv" af Thomas Boberg

Digte som skildrer et jeg, en person som stadig undres over at være til, gribes af nye indtryk og spekulerer på, hvad der vil komme

Thomas Boberg
1985

Thomas Boberg er en af de mest produktive forfattere i nyere dansk litteratur; han har både skrevet rejsebeskrivelser ligesom, der er udkommet et pænt kvantum digtsamlinger.

Boberg er nok mest kendt for sine rejsebeskrivelser og har også været indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for sin eminente evne til at mestre en hundesvær genre.

“Ud af mit liv” er blot en af de digtsamlinger, som denne anmelder for nyligt valgte at kaste sig over selvom bogen efterhånden har små 30 år på bagen.

Digtene handler om at være til i verden og om at finde sin plads i vores fortravlede og nogle gange temmelig konfuse verden.

På mange måder er det sympatisk, at forfatteren søger at finde svar på mange af de spørgsmål, som de fleste mennesker har funderet over siden tidernes morgen.

Problemet er blot, at læseren sidder tilbage med en fornemmelse af, at have set det hele før, for digtene adskiller sig ikke synderligt fra forfatterens øvrige digtsamlinger. Der er kort sagt ikke den store fornyelse at spore i digtene, og det betyder, at læseren kommer til at kede sig noget under læsningen af Bobergs digte.

Udover den manglende fornyelse savner jeg også noget mere dybde eller tyngde i digtene, så selvom Boberg bestemt har noget på hjerte er jeg ikke i stand til at tildele denne digtsamling mere end tre stjerner – jeg kedede mig ganske enkelt for meget under læsningen af bogen til, at kunne bedømme værket bedre.

Jeg må blot spagfærdigt indrømme, at jeg mest er til Bobergs rejsebeskrivelser, hans digte forekommer mig en kende for uforståelige og kedelige, men det skal selvfølgelig ikke nødvendigvis forhindre andre boggnaskere i, at kaste deres øjne på Bobergs digte.

Anmeldelse: Mesterlære: en livsfortælling af Peter Bastian

03.02.2012 - 14:29 - Merete Trap

Vi mindes Peter Bastian, som satte mange spor, også i faglitteraturen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit