Ubevidst rødgang af Lars Frost

Oprettet: 12.01.2009 - 02:00

Bog: "Ubevidst rødgang" af Lars Frost

Udviklingsroman, om ingeniøren Erik, der lever et kedeligt og forudsigeligt liv i 1970'ernes spirende velfærdssamfund præget af oliekrise, det dødende, gammeldags landbrug, kommunalreformen og opta

Lars Frost

En humoristisk fortalt historie om velfærdssamfundets fundament.

Lars Frosts "Ubevidst Rødgang" skildrer perioden fra 1967 til 1973. Med den midaldrende ingeniør og hovedperson, Erik, får vi en beretning om oliekrise og palæstinensisk terror; om det døende, gammeldags landbrug, om kommunalreformen og optagelsen i EU i 1972; om ungdomsoprør, ligestilling og højhusbyggeri; om et boom i turismeindustrien og parcelhusenes opkomst. Alt dette krydret med en god del underspillet humor.

Historien består af et udpluk af historiske fortællinger, som foregår i skiftende tid og sted med forskellige hovedpersoner og fortælleformer. Romanen er delt i to dele, hvor den ene del foregår i Danmark og den anden i Rom og Venedig. Fortælleformen skifter fra tredjeperson til jegfortæller, og på denne måde skifter også hovedpersonen fra ingeniøren Erik, som er til stede igennem hele historien, til dennes søn Arne og videre til en helt tredje. Skiftene i tid, sted og person sker flydende, men kaster også læseren lidt forvirret rundt og kræver, at man orienterer sig.

Fundament, er et gennemgående begreb i Frosts nyopfundne undergenre "ingeniørroman". Overordnet set som fundamentet i det danske velfærdssamfund, og desuden repræsenteret i romanen af både Danmarks broers og Italiens kirkers fundamenter.

Lars Frost giver med "Ubevidst Rødgang" en god læseoplevelse med mange forskelligartede indtryk og stof til eftertanke, samtidig med god underholdning.