Tyrkerens frakke af Cristina Comencini

Oprettet: 01.05.1999 - 08:00

Bog: "Tyrkerens frakke" af Cristina Comencini

Med Maria som fortæller skildres det tæt forbundne og modsætningsfyldte forhold mellem hende og søsteren Isabella i Italien mellem 1951 og 1994, og deres kærlighed til den samme mand, tyrken Mehmet

Cristina Comencini
1998
Tiderne Skifter

Hovedpersonerne i bogen er de to søstre Isabella og Maria, og bogen starter der, hvor Maria lejer sig ind i en lille taglejlighed i Rom for at skrive om Isabella.

Søstrene voksede op i 50'erne i økonomisk trygge rammer. Allerede fra helt små er de meget forskellige. "Maria er den mørke eftertænksomt forsigtige og intelligente pige, mens Isabella er den rødhårede nysgerrige vilde med det skarpe, næsten røntgenagtigt gennemskuende blik på sine omgivelser".

Deres forhold til hinanden skifter mellem tæt samvær og stor afstand. Begge er de med på den politiske venstrefløj, men på hver sin måde. Et af spørgsmålene i bogen er: Skal man lade sit live styre af ideologier eller af følelser? En af de ting, der både binder dem sammen og skiller dem ad, er forelskelsen i Mehmet, en politisk flygtning fra Tyrkiet.

Bogen handler om to meget forskellige søstre, men der er også mange overvejelser om, hvad det politiske oprør handlede om, og om nytten af det, de engang kæmpede for.

Tiderne skifter, 1998. 209 sider.

BogWeb - 1. maj 1999