Tulipanfeber af Deborah Moggach

Oprettet: 01.12.2001 - 09:00

Bog: "Tulipanfeber" af Deborah Moggach

Amsterdam i 1630'erne; Sophia Sandvoort sidder model sammen med sin meget ældre mand; Da hun forelsker sig i maleren, breder ulykkerne sig som ringe i vandet.

Deborah Moggach
2001
Valby : Borgen

Tulipanfeber af Deborah Moggach anbefalet af bibliotekar Lotte Truelsen, Gentofte Biliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

"Tulipanfeber" er en fascinerende beretning fra 1600-tallets Amsterdam.
- En beretning om dengang "tulipanfeberen" hærgede gennem Holland og fik værdien af et enkelt tulipanløg op i millionklassen.

Det kan måske nok være svært at forstå, at nogen kan have lyst til at investere den slags summer i et blomsterløg, specielt i dag, hvor tulipanløg forhandles til billige penge, både i supermarker og havecentre.
Der gik spekulation i løghandlen. Fattig blev rig og omvendt.
I løbet af en nat kunne værdien af et specielt løg stige til en ufattelig sum eller i værste fald, falde til intet.
Men tulipanløg er en usikker branche.
Løget blev forhandlet i sine hvileperiode om efteråret, men af gode grunde kunne man ikke se om det nu var det rigtige løg man fik, og svindel og bedrag var ikke ukendte begreber.
Vidste man ikke, hvordan løget skulle behandles korrekt, var der også fare for, at løget gik til og aldrig blev til noget.

Man skelnede mellem to typer tulipanløg. Der var de billige ensfarvede tulipaner og de værdifulde brogede, såkaldte Rembrandt-tulipaner.
Forskere har senere fundet ud af, at disse brogede tulipaner, var angrebet af en speciel tulipanvirus. Denne virus forårsagede de brogede striber, men samtidig svækkede det tulipanløget så meget, at det ikke formerede sig så hurtigt, som andre tulipanløg. Derfor var der få af dem og de var dyre.

Tilbage til vores roman "Tulipanfeber".

Den unge smukke Sophia har giftet sig med den ældre, rige købmand Cornelis.
Cornelis ønsker at forevige sin hustru og sig selv, og bestiller maleren Jan van Loos til opgaven.
Det uundgåelige sker. Sophia og Jan forelsker sig i hinanden og indleder en kærlighedsaffære bag Cornelis ryg.
Samtidig har Sophia's tjenestepige gået hen og forelsket sig, og hendes affære bærer frugt. Hun bliver gravid, og den mandlige partner forsvinder, pga. en uheldig misforståelse.
Et farligt og dristigt spil starter.
Sophia bilder sin mand ind, at det er hende der er gravid. Cornelis får det barn han så gerne vil have. Sophia og Jan kan få hinanden, og tjenestepigen kan redde sin ære.
Det lyder godt, men kan det lade sig gøre?
Jan er ikke nogen velhavende mand og for at skaffe penge til Sophia's og hans flugt, begynder han at spekulere i tulipanløg.
Hvordan det hele ender, vil jeg ikke afsløre.....

"Tulipanfeber" er en stemningsfuld og smuk beretning fra det gamle Amsterdam. Den er ikke plasteret ind i historiske begivenheder, men giver et klart og tydeligt billede af en hverdag, for længe siden.
Dengang, hvor det var en stor synd at blive gravid uden at være gift, og utroskab var kun noget for tarvelige og faldne kvinder. Udseende og prestige var alt. Skilsmisse kunne ikke komme på tale.
En spændende roman om skæbnens luner og et stykke historie fra dengang, hvor folk blev besat af tulipanløg.

Det er forfatternes anden bog på dansk, i 1995 kom "Stedfortræderen".

Deborah Moggach: Tulipanfeber ; oversat af Ursula Baum Hansen. Borgen, 2001. 288 sider.

Borgen

Romannet - 1. december 2001