Trolde, hekse og små sorte sjæle

Oprettet: 15.03.2012 - 12:49

Bog: "I Paradis får man ikke bank" af Tina Henneberg

Tina Henneberg
Tina Henneberg

I paradis får man ikke bank

af Tina Henneberg

"I Paradis får man ikke bank" er trykt i usædvanligt format, den ikke som bøger er flest, men ekstra bred, minder om et opslagsværk hvori der skal være plads til kunst eller fotografi, her er dog ingen illustrationer

Den er lidt tung og ikke praktisk at have med i bagagen, skal stå på højkant i reolen. Ikke desto mindre er den tiltalende. Jeg er sikker på at Tina Henneberg har et udstillingseksemplar som nysgerrige kan gramse på, slå op og bladre i, for man kan ikke lade den ligge.

Omslaget er et forsætligt sløret billede, det kunne sagtens være et marsk-landskab i skumringstimen, hvor ting skifter form og antager skikkelser af trolde, hekse og små sorte sjæle..

En gullig tåge sænker sig, bereder rejsen ind i bogens univers. Kunsten at fange sin læser allerede inden bogen er slået op. Den mestrer Tina Henneberg.

Men det er med bogtitler som med mennesker - af og til sker det at man ved førstehåndsindtrykket går lidt forkert i byen, det gjorde jeg også med" I Paradis får man ikke bank" Det er en af titlerne som rammer bogen ind og den havde så megen kraft at den først vakte modstand.

Det skal så også siges at den historie som bogen har taget titel efter, er ganske forfærdelig grum og sørgelig og minder meget om Villy Sørensens " Blot en drengestreg"

De enkelte titler på bogens historier fænger og er ikke uden humor, hvilket er meget karakteristisk for bogen, at den, midt i alvoren også skæmter og er lun i sin tone. Her nogle eksempler:

Kvinden der ville være jomfru igen

manden der kiggede ned i brødristeren

Den gamle mand og hanen

10 noveller rummer denne bog, 10 skæbnesvangre og for de flestes vedkommende, eventyrlignende fortællinger, skrevet for voksne, med en god portion barnlig fantasi - livets grusomheder behandles uden omsvøb for læseren selv, men med stor nænsomhed overfor bogens hovedpersoner, her i blandt finder vi de infantile voksne og de gammelkloge børn. En ting har de tilfælles, de er udstødte og skæve eksistenser, svigtet af alt og alle.

Disse tager Henneberg til sit hjerte i sine medrivende og smukke fantasifulde fortællinger der konstant balancerer imellem godt og ondt, liv og død, himmel og helvede, dét ind imellem kan læseren tænke længe over, der findes nok en opsang, men den er ikke peget ud, den står skrevet imellem linjerne.

Jeg er vis på at alle vil kunne finde deres eget lille " hjertebarn" blandt de mange historier, jeg har valgt et par stykker ud som gjorde særligt indtryk på mig.

I "Det lille blå barn" tænkte jeg straks på HC Andersen, en fin linje går igennem hele historien og først til sidst forstår man helt hvad det er der sker - og siden vil du aldrig glemme det barn. Tina Henneberg kan næsten flå sin læsers hjerte ud!

"Manden der kiggede ned i brødristeren" er et eksempel på hvordan man kan få meget ud af næsten ingenting, en tragikomisk socialrealistisk fortælling om en temmelig enfoldig mand. Vi kender hans type og har helt sikkert set ham sidde på en bænk et sted, men aldrig har vi set ham fra kanten af en brødrister … Og når man har læst færdig, vil man huske manden hver gang man tænder sig egen brødrister. Sådan er Hennebergs historier, når de er bedst,

Hermed giver jeg "I Paradis får man ikke bank" min varmeste anbefaling

Tak fordi du skrev den Tina Henneberg!

Med venlig hilsen Henriette Elmøe