Tre sekunder af Anders Roslund, Børge Hellström

Oprettet: 13.04.2010 - 13:15

Bog: "Tre sekunder" af Anders Roslund

Krimi - Piet Hoffmann er hemmelig politagent med den opgave at infiltrere den polske mafia i Sverige - I forbindelse med et narkodrab kommer kriminalkommissær Ewert Grens på sporet af Hoffmann, som

Anders Roslund
Dorthe Nors
Rosinante

Der her må blive en af årets absolut bedste spændingsromaner. Bogen er ikke bare forrygende underholdning og sideslugende spænding, men har også noget på hjerte.

Piet Hoffmann er polsk født, tidligere dømt narkokriminel, men har i ni år arbejdet som hemmelig agent for det svenske politi under dæknavnet Paula. Ved siden af sit dødsensfarlige hemmeligholdte dobbeltspil, er han en kærlig familiefar i et lykkeligt ægteskab.

Piet er efterhånden blevet et betroet medlem af en gren af den polske mafia, Wojtek, og selvom en narkohandel ender med et mord på en ligeledes hemmelig dansk agent, bevarer han sin stærke position i forbryderorganisationen. Wojtek vil have ham til at overtage narkomarkedet i de svenske fængsler, og med hjælp af sin styringsofficer inden for politiet bliver Piet arresteret og manipuleret ind i fængslet i Aspsås. Hvis hans forehavende lykkes vil politiet få en enestående chance for at levere et ordentligt anslag mod denne organiserede kriminalitet, men hvis Piets dobbeltspil opdages, er han dødsdømt …

Planen ser ud til at lykkes, men den politimand, vores gamle kending fra andre af Roslunds bøger, nemlig den stædige, erfarne Ewert Grens, som er sat på ovennævnte mord, men hvis efterforskning manipuleres ovenfra, kommer på sporet af Piet, og så bryder helvede løs ...

Som nævnt er dette en særdeles vellykket og læseværdig thriller, og det er der mange gode grunde til:
- Hovedpersonen Piet er ikke nogen helt i ordets egentlige forstand, men han er skildret så intenst og sympatisk, at man som læser bare ønsker, at det må gå ham godt.
-Blandingen af fakta og fiktion fungerer optimalt, og handlingen er simpelthen så fermt konstrueret, at bogens over 600 sider bare flyver af sted.

Forfatterparret har et unikt indblik den kriminelle verden og livet inden for murene i de svenske fængsler, og dette, kombineret med oprigtig forargelse og indignation over politiets ofte hemmelige måde at bekæmpe forbrydelser på, giver romanen en ekstra dimension af kritisk samfundsskildring.

Som læser tvinges man derved til at forholde sig til en række moralske, politiske og juridiske spørgsmål om det perfekte retssamfund, vi alle er en del af.

Roslund & Hellstrøm har nu fem krimier bag sig, og med denne, som i øvrigt blev kåret til årets bedste i Sverige i 2009, har de skrevet sig ind i genrens superliga.