Trap Danmark - topografisk atlas, red. af Peder Dam, Michael Helt og Niels Ehlers Koch

Oprettet: 11.01.2016 - 14:31

Bog: "Trap Danmark - topografisk atlas" af Peder Dam

Det første atlas over Danmark trykt med tredimensional (3D) effekt.

Peder Dam
Michael Helt Knudsen
Niels Ehlers Koch
2015
Trap Danmark

Sjette udgave af det absolutte hovedværk inden for dansk topografisk litteratur lægger ud med et velfungerende atlasbind i et detaljeret og overskueligt målestoksforhold.

Trap Danmark udkom første gang for ca. 150 år siden. Et enestående værk, der giver en samlet, detaljeret beskrivelse af mange aspekter af hver eneste lokalitet i landet, geologisk, trafikalt, historisk, administrativt, befolknings- og erhvervsmæssigt m.m. En sand guldgrube af topografisk information. Det er en fordel, at man i den nye udgave har samlet kortene i ét bind, og den større skala er bestemt også en bonus. Som noget nyt har man brugt en skyggeeffekt for at give et tredimensionelt indtryk af landet, så det ikke fremtræder fladt som en pandekage. Nogle vil måske efterlyse flere detaljer, men ethvert atlas er et resultat af en række til- og fravalg, og som helhed fungerer dette atlas fint.

Jeg er ikke kartograf og har meget lidt begreb om kartografi, men jeg er bruger af kort. Jeg har det lidt ligesom hobbitten, at jeg fascineres af kort, nye som gamle. For mig repræsenterer kort muligheder og drømme. Kort kan udformes på flere måder, men de skal være overskuelige og samtidig rumme detaljer, der forjætter fremtidige oplevelser, når jeg studerer dem fra min lænestol. De skal inspirere og være mig en hjælp, når jeg bevæger mig rundt i landet. De formål opfylder nærværende atlas.

Et nærstudium af de områder, jeg kender til, afslører dog enkelte mangler/udeladelser. Jeg kigger forgæves efter Jelshøj, et prægnant højdepunkt, som jeg kan se fra mit stuevindue i det sydlige Aarhus. Det er medtaget i den forrige udgave. Gilbjerg Hoved, Sjællands nordligste punkt og et yndet udflugtsmål, er heller ikke medtaget. Det samme gælder Tranestederne i Nordjylland. Det undrer mig, for målestoksforholdene rummer netop mulighed for mange detaljer. Som et kuriosum kan nævnes, at Hesselø har fået et helt opslag og samtidig blot fremstår som en lille klat i det store hav, men det skyldes naturligvis målestoksforholdene. Endelig lider dette atlas af samme skavank som mange andre atlas i bogform, at det er svært at læse, hvad der befinder sig midt i opslaget, uden at ødelægge bogryggen.

Atlasset er naturligvis tænkt som et akkompagnement til de efterfølgende tekstbind. Man har udeladt kort over de større byer, men forhåbentlig bliver de medtaget i tekstbindene som i den forrige udgave, så man nemt kan lokalisere seværdigheder. Også uden tekstbindene er atlasset i høj grad brugbart som meget mere end et almindeligt atlas. Det giver et fint indtryk af landskaber, infrastruktur, bebyggelser, steder af kulturhistorisk betydning mm. Det er imponerende, at man igen har økonomi og ekspertkapacitet til at genudgive Danmarks topografiske bibel.

Oprindeligt skrevet af Jytte Kjær Schou, Litteratursiden.