Trækfugle af Marianne Fredriksson

Oprettet: 03.03.2008 - 13:06

Bog: "Trækfugle" af Marianne Fredriksson

Svenske Inge og chilenske Mira mødes tilfældigt, efter Mira har boet mange år i Sverige. De har meget at give hinanden og oplever også derigennem deres egne livsforløb på godt og ondt

Marianne Fredriksson
2000
Fremad

Intens og inderlig bog, som på én gang er et kammerspil om venskab og en reportage fra den verdenspolitiske scene om diktaturets ofre.

Anbefalet af bibliotekar Mie Henriksen, Hammel Bibliotek

Første del af bogen er en hverdagsnær skildring af to kvinders tilfældige møde og det venskab, der prøvende spirer frem imellem dem. De er begge midaldrende og fraskilte, Inge er en svensk lærebogsforfatter, Mira er oprindeligt flygtning fra Chile. De er begge lidt forslåede sjæle, kæmper med kulturforskelle og åbner sig kun langsomt for hinanden. Inge har opbygget en mur omkring sig ved hjælp af intellektuel distance, som kvinden fra en anden verden er i stand til at gennemtrænge. Mira har på sin side fortrængte erindringer, som brydsomt kommer op til overfladen.

Samtidig med at de to kvinders netværk inddrages i handlingen, åbner bogens perspektiv sig. Mira har to voksne sønner, som også bor i Sverige, men efterhånden finder vi ud af, at hun har haft endnu en søn, som blev dræbt i Chile, samt en datter som er blandt de talrige sporløst forsvundne. Inge har to døtre, som studerer i London. Her har de gennem årene besøgt deres far, som blev gift med en engelsk kvinde efter skilsmissen. Den ene af pigerne er blevet kæreste med en eksilchilener. Dennes advokatmor har selv ar efter skræmmende oplevelser i sit hjemland og inddrages nu i eftersøgningen af Miras datter.

Vi hører uhyggelige beretninger om traumatiske oplevelser i diktaturets Chile. Samtidig kommer Inge på sporet af sin eksmands smertefulde hemmelighed. De to kvinders venskab og deres børns støtte hjælper dem til at bearbejde det, der er sket og finde en måde at forholde sig til nutiden på. Bogen handler i høj grad om at forsone sig med fortidens synder – både dem, man selv har begået og dem, der er begået mod én.

Marianne Fredriksson fortæller med sin vanlige sans for betydningen af hverdagslivets detaljer og kan se det store i det små: ”Der var så stille omkring bordet, at man kunne høre de levende lys blafre”. Hun har en seismografisk følsomhed over for små forskydninger i tonefald og sindsstemning og giver fortællingen flere facetter ved at lade synsvinklen skifte mellem de forskellige personer.

Romanen er velskrevet og vedkommende både på det psykologiske og det politiske plan.

Fredriksson, Marianne: 'Trækfugle'. Oversat fra svensk af Ina Nielsen efter 'Flyttfåglar'. Fremad, 1999. 187 sider

Læs anbefalinger af flere bøger af Marianne Fredriksson:
Elskede barn