Tordenkaffe af Laila Ingrid Rasmussen

Oprettet: 27.03.2006 - 12:05

Bog: "Tordenkaffe" af Laila Ingrid Rasmussen

Fortælleren i novellerne husker tilbage til 1960'ernes baggårde i København - Både de stille poetiske dage og de dage, hvor hun selv - frivilligt eller ufrivilligt - er med til at sætte skub i

Laila Ingrid Rasmussen
2006

En lille, fin bog om 1960’ernes København set med et barns øjne. Et præcist tidsbillede af et arbejderhjem, skildret i noveller med en gennemgående hovedperson og et væld af bipersoner.

Laila Ingrid Rasmussen, der er født i 1960, er vokset op i Nansensgade og kender på sin egen krop de kvarterer og de personer, hun skildrer i sine bøger. Hun har tidligere udgivet bøgerne "Déjà-vu", "Betingelser for liv" og "Stjernen". Alle rummer de et billede af virkeligheden, som den var netop da.

Det gælder også denne på én gang charmerende og samtidig lidt fantastiske novellesamling "Tordenkaffe". Der er novellen om Pennemanden, som har alverdens tingel-tangel, og hvor pigerne går hen for blandt andet at bytte glansbilleder – har han mon lige præcis den engel, de har brug for i deres samling? Og hvem har ikke oplevet at blive inviteret indenfor i en aldeles fremmedartet lejlighed, hvor der er traditioner, som slet ikke hører hjemme i datidens København?

Der er også skildringer af en tur i Tivoli, der starter fantastisk med købet af en ballon, men slutter ganske fortvivlende med, at ballonen brister på vej hjem i sporvognen. Eller veninden, der har fået nye ballerinasko og vil vise, hvad de dur til. Sammen tager pigerne på en tur i det forbudte område – det fine kvarter på den anden side søerne - for at samle kastanjer. Og hvad sker? Veninden taber sin ene ballerinasko, og tilbagetoget hjemad bliver mindre spændende, men godt man har hinanden.

På et tidspunkt får vi også indblik i livet i kolonihaverne helt ude på Amager. Familien har fået en kolonihave med tørkloset – hvilken lykke, men historien slutter ganske grotesk, der kommer fint besøg – og så kan alting ske!

Der er noveller om den spirende kærlighed blandt ungdommen, og der er en fin lille novelle om døden.

Det er alle begivenheder i en piges og hendes families liv skildret i et hverdagsperspektiv. Bogen har et dejligt ligefremt sprog. Novellerne er også meget velegnet til oplæsning. Der er et glimrende omslag af Ib Spang Olsen, der gengiver situationen præcist. Jeg kan varmt anbefale bogen og ser frem til flere bøger af samme forfatter.

Lindhardt og Ringhof, 2006. 144 sider. Kr 199,-