Tolv måneder af Connie Aagaard Warnick

Oprettet: 21.01.2013 - 11:40

Bog: "Tolv måneder" af Connie Warnick Aagaard

Helen er fotograf og vant til at rejse rundt i verden og observere.

Connie Warnick Aagaard
Replikant

En af Litteratursidens brugere anmelder 'Tolv måneder' og kalder den "...en fin oplevelse, der dog kræver sin læser."

Fotografen Helen vender hjem efter en årrække i udlandet. Hendes mors død, problematiske familieforhold samt et forlist og dramatisk kærlighedsforhold i Nepal, tvinger hende til at genfinde sig selv og reetablere forholdet til familie og venner og dermed forhåbentlig finde vejen tilbage – og frem i livet, en proces hun giver sig selv tolv måneder til. Hun forsøger at skrive sig ud af sorgen og problemerne, bl.a. via breve til den afdøde kæreste.

Tolv måneder er Connie Aagaard Warnicks debut som forfatter. Bogen er meget velskrevet og har et godt sprog med præcise beskrivelser og sans for detaljer. Interessant er det at følge Helens udvikling måned for måned - fra at være en rastløs og ofte neutral betragter med en distance til tingene - til at tage mere del i livet – både på godt og ondt. Måske lidt en kliché at lade en fotograf gemme sig bag sit kamera, men hovedpersonen ender med at turde fjerne linsen og se virkeligheden i øjnene.

Forfatteren har en nytænkende og anderledes skrivestil med veksling mellem breve, oplevelser, fortid, nutid og tanker om fremtiden. Bogen har den lille finte, at den ofte har fodnoter. Personligt blev jeg lidt irriteret over dem, da de virker forstyrrende på mig, men det er en smagssag. De viser i hvert fald, at virkeligheden kan have flere sider, eller måske snarere, at man ofte siger noget andet end det, man tænker eller føler!
Ideen med, at vi følger hovedpersonen igennem et år, med de fine beskrivelser af såvel personlige som vejrmæssige skift, fungerer godt og giver mening i forholdet til titlen og viser, at bearbejdelser af svære ting tager tid.

Som læser sidder man dog tilbage med en række spørgsmål, bevidst eller ubevidst fra forfatterens side: Hvad skete der i Nepal? Ja, Helen havde et kærlighedsforhold, og han døde, men hvordan fandt de sammen, hvorfor kom han til at betyde så meget (mere end så mange andre) osv. Man behøver ikke at servere det hele for sine læsere, men der kan også blive for mange ubesvarede spørgsmål – især for de læsere, der har det svært med løse ender. Men måske passer det alligevel godt sammen med en hovedperson, der ikke lader folk komme alt for tæt på…

Det er med bøger som med mennesker: Det er det indre, der tæller, men det ydre, der tænder. Ærgerligt, at der er valgt sådan en "bleg" forside. Jeg tror desværre, at der er nogle, der vil fravælge bogen af den årsag. Hvis man går og ”græsser” på biblioteket eller hos boghandleren er der ikke meget, der signalerer ta´mig og det er synd, for de bliver snydt for en fin oplevelse, der dog kræver sin læser. Så forhåbentlig er der mere på vej fra Connie Aagaard Warnick.

Bogen har sin egen hjemmeside: www.tolvmåneder.dk