Tjenerindens fortælling af Margaret Atwood

Oprettet: 04.08.2008 - 12:06

Bog: "Tjenerindens fortælling" af Margaret Atwood

I en nær fremtid er staten Maine i USA forvandlet til diktaturet Gilead, hvor de få fødedygtige kvinder med benhård tvang er reduceret til lydige tjenerinder

Margaret Atwood
1986

Hvordan overlever du livet i et diktatur, der fratager dig din frihed og din individualitet og skiller dig fra dine elskede? Du husker!

I USA i en nær fremtid er fødselstallet på grund af forurening og overdreven brug af kemikalier dalet faretruende. Et ultrareligiøst og totalitært regime har overtaget magten og skabt et ensrettet og stærkt hierarkisk samfund, hvor de relativt få fødedygtige kvinder, der er tilbage, holdes som avlskvinder hos magteliten.

’Tjenerindens fortælling’ er en af disse kvinders beretning om livet i en stat, der overvåger enhver aktivitet og slår hårdt ned på modstand. Det er beretningen om at blive frataget sin identitet og sin individualitet og blive reduceret til et objekt, der tilhører et andet menneske på linje med en bil eller et hus. En beretning om hjernevask, om at leve i frygt og isolation. Men også en beretning om at huske – at huske sit tidligere liv, alle de daglige ting, man tog for givet og ikke satte pris på, mens tid var.

Det er beretningen om, hvordan man kan fratage mennesker alt, men ikke udslette deres minder. I disse minder finder tjenerinden styrken til at overleve og gøre oprør.

’Tjenerindens fortælling’ er dybest set en science fictionroman – en genre, jeg normalt ikke bliver fænget af. Alligevel var jeg grebet fra første side. For Margaret Atwood er det væsentlige nemlig ikke så meget det fremtidsscenarie, hun beskriver; det fungerer mere som en slags laboratorium, som hun bruger til at udforske menneskets bevidsthed og psyke, når det er under ekstremt pres. Resultatet er psykologisk set dybt troværdigt og meget rystende.

Som miljøpolitisk indlæg, omend det er af den lidt mere skingre slags, er bogen, trods sine mere end 20 år på bagen, også mere aktuel nu end nogensinde, hvor fertiliteten i den vestlige verden af menneskeskabte årsager faktisk er faldende.

’Tjenerindens fortælling’ er på alle niveauer en tankevækkende, uhyggelig og uafrystelig roman.

I 1990 blev bogen filmatiseret med Natasha Richardson i hovedrollen. Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at se filmen, som heller ikke er til at opdrive længere. Til gengæld var jeg så heldig at få billetter til Poul Ruders opera i foråret 2000, hvor den blev spillet første gang. Det var en kæmpe oplevelse, der til fulde ydede bogen retfærdighed.

Atwood, Margaret: 'Tjenerindens fortælling'. Oversat fra engelsk af Lisbeth Møller-Madsen efter 'The handmaid's tale'. Lindhardt og Righof, 1990. 310 s.